شهر”کوبانی”کرد نشین سوریه در آستانه سقوط بدست داعش

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه با نگرانی از پیشروی های گروه داعش در سوریه هشدار داده است که شهر کوبانی در آستانه سقوط و تصرف به دست نیروهای داعش قرار است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، شهرکردنشین کوبانی (عین العرب) در ولایت حلب در شمال سوریه و در دو کیلومتری مرز ترکیه واقع شده‌است، جمعیت این شهر بالغ بر ۵۲٬۱۱۵ نفر است.

رئیس‌ جمهوری ترکیه روز سه‌شنبه (۱۵ میزان) در جریان سخنرانی خود در یک اردوگاه پناهندگان سوری در نزدیکی شهر مرزی کوبانی اعلام کرد که این شهر در آستانه سقوط و تصرف به دست نیروهای «حکومت اسلامی» (داعش) قرار گرفته است.

اردوغان گفت که بمباران‌های هوایی علیه داعش به تنهایی کافی نیست و خواستار حمایت از نیروهای اپوزیسیون سوری شد و از سوی هم تاکید کرد که  باید با کسانی که در جنگ زمینی شرکت دارند همکاری شود.

نبرد سنگین میان کرد های کوبانی و گروه تروریستی داعش از سه هفته‌ به این طرف ادامه دارد و بیش از چهارصد نفر در این درگیری‌ها جان باخته‌اند و نیروهای کردی مرد و زن سلاح گرفته در مقابل تهاجم گروه داعش می جنگند.

خبرگزاری فرانسه، به نقل از ناظر حقوق‌بشر سوریه اعلام کرد که در درگیری‌های چند روز اخیر، ۱۷۳ نیروی نظامی کرد و ۲۱۹ تروریست داعشی کشته شده‌اند.

همچنین ۲۰ شهروند غیرنظامی کرد نیز در این درگیری ها کشته و ده ها تن دیگر زخمی شده اند.

گفته می شود که آمار کشته شده ها در درگیری های اخیر در کوبانی بیشتر از آن است که تاکنون اعلام شده است.

گروه تروریستی داعش هم اکنون بخش‌هایی از «کوبانی» را اشغال کرده ولی مقاومت و حملات نیروهای کرد برای دفاع از مواضع موجود و بازپس‌گیری مناطق اشغالی، هنوز ادامه دارد.

تظاهرات کردها در شهرهای مختلف اروپا

در حالی که نبرد بر سر شهر کوبانی شدت گرفته‌ است، کردها در کشورهای مختلف اروپا دست به اعتراض زده و در بروکسل وارد پارلمان اروپا شدند.

خبرگزاری رویترز، اعلام کرد که در حدود ۵۰ تن از تظاهرکنندگان کرد در بروکسل با شکستن در و عبور از کمربند پولیس با پلاکاردهای اعتراضی خود وارد پارلمان اروپا شدند.

در حدود صد تن از کردهای مقیم هلند نیز حین تظاهرات در شهر لاهه علیه حمله داعش به کوبانی، وارد پارلمان هلند شده و در ساختمان این پارلمان به تحصن نشستند.

کردها در برابر پارلمان فرانسه نیز به اعتراض پرداخته و ۶۰۰ تن از کردهای معترض نیز در برلین آلمان دست به تظاهرات زده‌اند.

این تظاهرکنندگان خواستار کمک بیشتر جامعه جهانی به مردم شهر کردنشین کوبانی در شمال سوریه برای مقابله با پیشروی گروه داعش در این شهر هستند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *