سفیر روسیه: مخالفان سوری از گاز سمی سارین استفاده کردند

روسیه می‌گوید، شواهد مستند تایید می‌کند شورشیان مورد حمایت خارجیان در حمله ماه مارچ به شهر حلب از گاز اعصاب سارین استفاده کرده‌اند.
به گزارش خبرگزای خاورمیانه، ویتالی چورکین، سفیر روسیه در سازمان ملل روز سه شنبه (۱۸ سرطان) گفت، شواهد مستندی وجود دارد که تایید می‌کند این شورشیان بوده‌اند که در حمله‌ای در نزدیکی شهر حلب در ماه مارچ از گاز سمی سارین استفاده کرده‌اند و نه نیروهای ارتش سوریه.
ویتالی چورکین خاطر نشان کرد، کارشناسان روس از محل این حمله در منطقه خان العسل، بازدید و نمونه‌هایی را جمع آوری کردند، بیش از ۲۰ نفر از جمله ۱۶ نیروی دولتی سوریه در این حمله که در ۱۹ مارچ روی داد، جان خود را از دست دادند.
چورکین یادآور شد، این نمونه‌ها در آزمایشگاهی در روسیه که مورد تائید سازمان منع تسلیحات شیمیایی (OPCW) است، بررسی شد، سفیر روسیه در سازمان ملل تصریح کرد، نتایج بررسی‌ها تایید می‌کند که موشک پرتاب شده از سوی شورشیان حاوی گاز سارین بوده است.
ویتالی چورکین افزود، نتایج بررسی‌ها آشکارا تایید می‌کند که مهمات استفاده شده در منطقه خان العسل به طور صنعتی تولید نشده و حاوی سارین بوده است… موشک استفاده شده دراین حمله موشکی استاندارد برای مصارف شیمیایی نیست،هگزوژن مورد استفاده شده به عنوان شارژ اولیه، در دسته بندی مهمات استاندارد قرار ندارد، بنابر این دلایل کافی برای باور این موضوع وجود دارد که مبارزان مخالف از این تسلیحات شیمیایی در خان العسل استفاده کردند.
چورکین خاطر نشان کرد، شواهد در این باره را به بان کی مون دبیر کل سازمان ملل ارائه کرده است، انگلیس، فرانسه و امریکا ، دولت سوریه را به استفاده از تسلیحات شیمیایی متهم کرده‌اند، دمشق با رد این اتهامات می‌گوید، پدر حقیقت این شورشیان بوده‌اند که در موارد متعدد از تسلیحات شیمیایی استفاده کرده‌اند.
بن رودس، معاون مشاور امنیت ملی امریکا، ۱۳ جون در بیانیه کاخ سفید ادعا کرد، دولت سوریه در درگیری با شبه نظامیان معارض دولت چندین بار در سال گذشته از سلاح‌های شیمیایی، از جمله گاز اعصاب سارین، در مقیاس کم، استفاده کرده است.
وزارت امور خارجه سوریه در واکنش به این ادعای امریکا تصریح کرد: کاخ سفید،بر مبنای اطلاعات ساختگی، بیانیه‌ای پر از دروغ درباره استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سوریه منتشر کرده است و از این طریق سعی دارد دولت سوریه را برای این گونه استفاده‌ها مسئول جلوه دهد.
سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه نیز ۱۵ جون اعلام کرد، مواردی که دولت اوباما در ارتباط با اتهام استفاده نظامیان سوریه از سلاح‌های شیمیایی جمع آوری کرده است، با مقررات سازمان منع سلاح‌های شیمیایی (OPCW) مستقر در لاهه، هم‌سویی ندارد

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *