سرنوشت نامعلوم شماری از شهروندان افغان در زندانهای روسیه

13148446_1079796385414814_1099605863_oشماری از شهروندان کشور که قصد عبور از روسیه برای رسیدن به اروپا را داشتند، از سوی نیروهای امنیتی این کشور بازداشت شده و در زندان به سر می برند.

ادریس یکتن از جوانانی که در جمع این گروه از شهروندان حضور داشت در تماس با خبرگزاری خاورمیانه گفت :«حالا در پرورشگاه نگهداری می شویم و پدر و مادر ما در زندان هستند.»

به گفته وی، در حدود ۱۰ تن از دختران و پسرانی که زیر سن ۱۸ سال هستند توسط نیروهای امنیتی به پرورشگاه انتقال داده شده  بیش از ۲۰ تن از بزرگسالان نیز به زندان برده شده اند.

13149831_1079796392081480_1442454630_n

ادریس اظهار داشت که حدود سه ماه از گرفتاری آنها می گذرد و دولت روسیه نیز به پرونده های آنها رسیده گی نکرده است.

این جوان افزود که به آنها اجازه داده می شود که هر ۱۵ روز یک بار از طریق تلیفون با والدین شان ارتباط برقرار کنند و اجازه دیدار حضوری را ندارند.

منبع افزود که وضعیت صحی پدر و مادرش نیز خوب نیست.

به گفته وی، قرار بود که یک ماه پیش پرونده آنها مورد بررسی قرار گیرد؛ اما این کار تا حال صورت نگرفته و مقام های روسی نیز در این رابطه پاسخگو نیستند.

بر اساس معلومات منبع، پدرش در ولایت پروان تاکسی داشته و چندین بار مورد لت و کوب افراد مسلح قرار گرفته بود و به همین دلیل تصمیم گرفتند تا کشور را ترک کنند.

وی از مقام های دولتی افغانستان خواست تا هرچه زودتر به وضعیت آنها رسیده گی کنند.

در عین حال، شکیب مستغنی، سخنگوی وزارت امور خارجه از این موضوع اظهار بی خبری کرده و به خاورمیانه گفت که این موضوع را مورد پیگرد قرار خواهند داد.

به گفته وی، اگر مشکل این پناهجویان جرمی باشد مطابق با قانون کشور حاضر (روسیه) مورد پیگرد قرار خواهد گرفت و در عین حال آنها این موضوع را از راه دیپلماتیک پیگیری خواهند کرد.

از سوی دیگر، با تلاش فراوان سفارت روسیه در کابل از پاسخگویی در این رابطه خودداری کرد.

این در حالی است که شمار زیادی از شهروندان کشور در سال های اخیر افغانستان را به مقصد اروپا ترک کرده و شمار زیادی از آنها یا در دریا غرق شده و یا هم اکنون در کمپ های مهاجرین به سر می برند.

Author

About Author