زنان در افغانستان هنوزهم در حاشیه قرار دارند

سازمان حقوق بشر و دموکراسی افغانستان در گزارش جدیدی تحت نام” زنان از نگاه مردان” رسیدگی به ریشه های ساختاری مشکلات زنان در افغانستان را منتشر کرد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، این گزارش روز دوشنبه در کابل منتشر شد و براساس آن « آ« پس از سال ها سرمایه گذاری بین المللی در افغانستان، زنان افغان کماکان یک نیروی حاشیه ای اند.

در این گزارش تاکید شده که کمک های بین المللی عمدتا بر پروژه های کوتاه مدت متمرکز بوده و از رسیدگی به موانع ساختاری زنان غفلت ورزیده است.

سازمان حقوق بشر و دموکراسی افغانستان، هدف اساسی این تحقیق را گفت وگو با مردان و یافتن این که آنان زنان و مشکلات آنها را چگونه می بینند و چه راه حل های طولانی مدتی برای حل مشکلات ارائه می کنند، دانسته است.

این گفت وگوها در پنج حوزه مهم همانند بامیان، هرات، کابل، بلخ و ننگرهار صورت گرفته  و با بیش از ۳۹۰۰ شخص مصاحبه و صحبت شده است.

براساس این گزارش، ۶۰۶ نفر در مزار، ۷۵۶ نفر در هرات، ۱۰۷۶ نفر در کابل، ۷۸۲ نفر در ننگرهار و ۶۸۲ نفر در بامیان شرکت کرده اند.

خداداد بشارت، رئیس اجرایی سازمان حقوق بشر و دموکراسی گفت:” گرایشات ایستاری و رفتاری مردان افغانستان نسبت به زنان عمدتا ناممید کننده، بدبینانه و گاهی پرخاشگرانه و سرکوب گرانه است.

این مردان که با خصوصیت های کوته فکری، بدگمانی، خشونت و کنترل تعریف می شوند، عمدتا، زنان را به مثابه فرودستان می بینند و اغلب در تصمیم گیری و نمایش های قدرت با آن ها یا با تحقیر یا با غفلت برخورد می کنند.”

وی گفت: بعضا ساختارهای مردسالارانه خانوادگی، نهاد دینی مردانه و تحت رهبری مردان، فضای عمومی ناامن، بازارتحت سلطه مردان و فرهنگ و سنت های محافظه کارانه محدودیت های چشم گیری هم به لحاظ خصوصی و هم به لحاظ عمومی بر زنان تحمیل می کنند.

 به باور وی، زنان در افغانستان با نیروهای ساختاری پیچیده ای مواجه اند که به صورت پیدا و پنهان بر زندگی آن ها تأثیر می گذارند و بر توانایی آن ها برای تغییر وضعیت شان تأثیرات منفی دارند.

خداداد بشارت گفت: پس از سال ها سرمایه گذاری های نامنظم، زمان آن رسیده است که دولت و جامعه مدنی افغانستان و هم جامعه جهانی مشکلات زنان افغان را در داخل ساختارهای کلان تر اجتماعی- فرهنگی، اقتصادی و دینی قرار دهند و به تعدیل این ساختارها و نهادها به شیوه ای که با توانمندسازی و توسعه پایدار زنان سازگار باشد، کمک کنند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *