ربانی؛ شهیدی که قربانی صلح شد

برهان الدین ربانی، رئیس فقید شورای عالی صلح زمانی از سوی حمله کننده انتحاری شهید شد که رئیس شورای عالی صلح بود و فرد انتحار کننده نیز پیام آور صلح.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، امروز ۲۹ سنبله برابر است با پنجمین سالگرد شهادت استاد برهان الدین ربانی، رئیس پیشین شورای عالی صلح افغانستان و رئیس جمهور دوران مجاهدین.

برهان ‌الدین ربانی به تاریخ ۲۹ سنبله ۱۳۱۹ در شهر فیض‌آباد، مرکز ولایت بدخشان به دنیا آمد.

14397228_655677534593427_1868994280_n

پس از پیروزی مجاهدین و شکست دولت داکتر نجیب الله در ۱ سرطان ۱۳۷۱ طبق توافقنامه گروه ‌های مجاهدین در کنفرانس اسلام‌آباد، به عنوان دومین رئیس‌ جمهور موقت افغانستان بعد از دوره دوماهه صبغت‌ الله مجددی برگزیده شد.

حکومت مجاهدین در ۵ میزان ۱۳۷۵ کابل را که زیر حملات شدید قرار داشت ترک کرد و این شهر به دست طالبان مسلح افتاد. اما استاد ربانی که مقر حکومت را به شهر مزار شریف انتقال داده بود هنوز به عنوان رئیس ‌جمهور رسمی افغانستان شناخته می‌ شد؛ هرچند به مرور زمان قلمرواش کوچک‌ تر می ‌شد.

با حمله امریکا به افغانستان و شکست طالبان مسلح، حامد کرزی در اجلاس بن رئیس ‌جمهور دولت موقت افغانستان شد. برهان‌الدین ربانی در ۱ جدی ۱۳۸۰ طی مراسمی رسمی حکومت را به صورت مسالمت آمیز و با میل و رغبت به حامد کرزی تحویل داد.

استاد ربانی از سال ۱۳۸۹ تا پایان زندگی ‌اش، ریاست شورای عالی صلح افغانستان را بر عهده داشت.

شورای عالی صلح در زمان ریاست استاد ربانی، فعالیت های زیادی برای مذاکره با طالبان مسلح به هدف دستیابی به صلح پایدار و یافتن راهی مسالمت‌آمیز برای پایان دادن به درگیری‌ ها در افغانستان انجام داد.

به همین منظور مراسم باشکوهی با حضور شمار زیادی از دولتمردان و رهبران جهادی؛ شام امروز (۲۹سنبله) در کابل برگزار شد.14389936_655677711260076_262309265_n

داکتر عبدالله عبدالله، رئیس اجرائیه حکومت وحدت ملی در سخنانی، استاد برهان الدین ربانی را با نام شهید صلح یاد کرده و اظهار داشت که استاد ربانی در راه صلح جان داد.

به گفته وی، استاد ربانی تمام تلاش خود را برای دستیابی به صلح که آرزوی وی بود به خرج داد و در نهایت در راه آرزویش به شهادت رسید.

عبدالله اظهار داشت :«استاد شهید، واگذاری مسالمت آمیز قدرت را در افغانستان بنیان نهاد و بعد از آن نیز به عنوان ستونی در مسایل مهم حکومت ظاهر شد.»

در عین حال، احمد ضیا مسعود، نماینده ویژه رئیس جمهور در اصلاحات و حکومتداری خوب گفت :«استاد شهید در آوردن صلح برای افغانستان از هیچ تلاشی دریغ نکرد.»

به گفته وی، تلاش ها، کارکردها و مقام استاد ربانی در کلام نمی گنجد و نبود وی ضایعه ای برای حکومت و مردم افغانستان است.

اشتراک کننده گان در این مراسم هر کدام به نوبه خود در وصف استاد ربانی (شهید صلح) صحبت کرده و وی را سیاستمداری نمونه و عالمی بزرگ عنوان داشتند.

استاد برهان الدین ربانی در تاریخ ۲۹ سنبله سال ۱۳۹۰ توسط فردی که خود را پیام آور صلح معرفی کرده بود، در منزلش به شهادت رسید.

در زمان انفجار مواد جاسازی شده در دستار حمله کننده، تعدادی از اعضای شورای عالی صلح افغانستان در منزل استاد ربانی با دو نفر از طالبان مسلح در حال گفتگو بودند.

برهان‌ الدین ربانی از مخالفان طالبان مسلح بود و مدتی قبل از مرگش در سخنانی در اجلاس «بیداری اسلامی» در ایران از طالبان مسلح به دلیل استفاده از کودکان در حملات انتحاری و درگیری ‌ها به شدت انتقاد کرده بود.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *