رئیس جمهور غنی: فقر در افغانستان افزایش یافته است

12916153_969207316488844_5785748186426338509_oرئیس جمهور تاکید می کند که در کنار افزایش فقر در کشور، افغانستان هدف تمام هراس افگنان قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، محمد اشرف غنی، رئیس جمهور اسلامی افغانستان امروز (۱۶حمل) نشست بورد مشترک نظارت و انسجام را افتتاح کرد.

رئیس جمهور غنی اظهار داشت که فقر در افغانستان از ۴۶ درصد در سال ۲۰۱۳ به ۴۹درصد در سال های اخیر افزایش یافته است و بیکاری نیز در همین رابطه افزایش داشته است.

وی با اشاره به دو نشست مهم و جهانی وارسا و بروکسل اظهار داشت که این نشست ها برای ادامه تعهدات جامعه جهانی در قبال افغانستان با اهمیت هستند.

آقای غنی افزود که در این دو نشست در مورد تامین امنیت در افغانستان و ادامه همکاری جامعه جهانی برای مبارزه با هراس افگنی بحث خواهد شد.

بر اساس گفته های رئیس جمهور، هیچ جای دنیا از هراس افگنی مصون نیست و ارزش های مشترک مورد هدف هراس افگنان قرار می گیرد.

وی افزود که موفقیت در مهار هراس افگنی نیاز به همکاری، درک مشترک و چهارچوب مشترک برای مبارزه با هراس افگنی نیاز دارد و در این راه افغانستان نباید تنها بماند.

رئیس جمهور غنی بیان داشت که داعش، القاعده، تحریک طالبان پاکستان و دیگر گروه ها، منطقه را ناآرام ساخته اند و مبارزه با آنها نیاز به همکاری مشترک دارد.

وی با هشدار به جهانیان در مورد مبارزه با القاعده :«جنگ افغانستان داخلی نیست و باید با یک دید جهانی دیده شود، حال که همه متوجه داعش شده است، نباید القاعده فراموش شود، القاعده حالا خود را گوشه کرده است، نشود که باز با یک عمل همه حیرت زده کند.»

موصوف با بیان این که فساد اداری هم اکنون نیز در کشور وجود دارد از مبارزه جدی در این راه خبر داده و بر از بین بردن آن تاکید کرد.

رئیس جمهور سال ۲۰۱۶ را برای یک سال مهم برای افغانستان دانست.

در عین حال، اکلیل حکیمی، وزیر مالیه با حضور در نشست خبری بعد از نشست بورد مشترک نظارت و انسجام، اظهار داشت که در این نشست بیشتر بالای آماده گی برای نشست های بروکسل و وارسا بحث شد.

به گفته وی، انتظار می رود که در این دو نشست، حامیان بین المللی، تعهدات سابق خود را تجدید کنند.

حکیمی گفت :«انتظار می رود که سطح تعهدات نزدیک و یا حداقل به مانند تعهدات ۵ سال پیش و یا نشست توکیو باشد.»

در نشست توکیو جامعه جهانی مبلغ ۴ میلیارد دالر برای تمویل پروژه های انکشافی افغانستان تعهد کرده بود.

وزیر مالیه با بیان اینکه اولین استراتیژی انکشاف ملی افغانستان تکمیل شده؛ اظهار داشت که تا نشست بروکسل دومین استراتیژی انکشاف ملی نیز تکمیل شود.

قابل ذکر است که نشست وارسا در مورد تعهد برای حمایت از نیروهای امنیتی افغانستان و نشست بروکسل در مورد تجدید تعهد انکشاف آینده افغانستان در سال روان میلادی برگزار می شود.

Author

About Author