رئیس جمهور غنی: افغانستان به هیچ کشوری امتیاز نمی دهد

13091911_982973895112186_5190742346137095310_nمحمد اشرف غنی، رئیس جمهوری اسلامی افغانستان در محفل گرامی‌داشت از هشتم ثور، سالروز پیروزی جهاد مردم افغانستان در ارک ریاست جمهوری گفت: حکومت وحدت ملی هیچ کشوری امتیاز نداده و نخواهد داد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، مراسم بزرگداشت از هشتم ثور (بیست و چهارمین سالروز پیروزی مجاهد) با حضور مقامات بلنده پایه دولتی به شمول رئیس اجرایی، اعضای شورای ملی، رهبران جهادی و علما در ارگ ریاست جمهوری برگزار شد.

آقای غنی در این مراسم گفت که حکومت وحدت ملی هیچگاه حاضر نبوده که در منافع ملی به یکی از کشور های دیگر امتیاز بدهد و هیچ وقت حاضر نخواهد شد که امتیاز بدهد.

او تاکید کرد که قوای امنیتی و دفاعی افغانستان، اولاد تمام مردم افغانستان و از همه ی زبانها و اقوام هستند و جنرال دوستم معاون اول ریاست جمهوری در صف اول جبهه قرار دارد.

رئیس با اشاره به مجاهدت مردم افغانستان گفت: ما در برابر پیشرفته ­ترین اسلحۀ نظامی، و قوی ترین اردوی آن روزگار، با دستان خالی، و امکانات بی نهایت اندک، ایستادیم، رزمیدیم، و آزادی و آزادگی خود را ثبت تاریخ کردیم.

او گفت که راز چنان معجزه ای بعد از توفیق خداوند، قبل از هرچیز دیگر، در وحدت و یک پارچگی ما نهفته بود. ما در آن روز به یاد نمی آوردیم که از کدام منطقه ایم، به چه زبانی سخن می گوییم، به کدام قوم تعلق داریم، و نام چه تباری بر ما نهاده شده است. ما فقط می دانستیم که فرزندان یک آب و خاک هستیم و همه به آزادی، به آبادی، به تعالی و به ترقی سرزمین خود میاندیشیدیم.

آقای افزود اگر اتحادی که در آن زمان در برابر قوای متجاوز بیگانه داشتیم همچنان استوار میماند، و صفوف ما دست خوش شکاف و اختلاف نمی شد، ما می توانستیم در فردای آن به سراغ دیگر خواسته های برحقِّ مردم خود برویم و نظامی را به میان آوریم که بر زخم های بجا مانده از دوران جنگ مرهم بگذارد و کشور ما را بسوی ثبات رهبری کند.

ما از آن حوادث درس گرفته ایم و امروز به خوبی در می یابیم که باید باورمندی به اتحاد و مقابله با تفرقه را، چنان که دین ما می گوید، به اصلی پایدار در فرهنگ خود تبدیل کنیم، و اجازه ندهیم هیچ کسی با هیچ نیتی آن را خدشه دار سازد.

ما از این طریق می توانیم به آرمان های بلند شهدای خود تحقق ببخشیم و زحمت بی دریغ سربازان و فرزندان دلیر این میهن را پاس بداریم.

به گفته وی، همکاری سه قوه که قانون اساسی افغانستان مشخص ساخته و همسویی و همدلی اینها یعنی قوه قضایه، مقننه و اجرائیه پاسخ واضح به دشمنان این مملکت است، این مملکت واحد است، این دولت واحد است و حکومت وحدت ملی متحد است.

وی در بخشی از سخنانش با اشاره به افراتگرایی گفت: کاش گروه های جنایت پیشه توانایی این را می داشتند که با علمای بزرگ ما بحث کنند، تا برای شان واضح گردد که جهاد حقیقی، آن فداکاری هایی است که سربازان ما برای دفاع از مردم خود نشان میدهند، آن تعلیمی است که علمای ما در مدارس و معلمان ما در مکاتب برای تربیت اولاد این وطن به انجام میرسانند، آن همتی است که کارگران ما برای رزق حلال خانواده­های شان به خرج می دهند، آن تجارت پاکی است که تاجران ما برای خودکفایی ملی ما به پیش می برند، آن جد و جهدی است که دانشمندان ما برای روشن نگاه داشتن مشعل علم، و فرهنگیان ما برای بالندگیِ فرهنگ به کار می برند.

او گفت: جهاد حقیقی و به فرمودۀ پیامبر بزرگ اسلام، (ع)  بالاترین جهاد، سخن حقی است که عالمان ما در برابر این گروه های جَوْر و جَهل بگویند و نگذارند تا جُرم و جنایت بنام دین ما پیوند زده شود.

چه خوب می شود که علمای کرام تلاش کنند به کسانی که فریب این گروه ها را خورده اند واضح بسازند که پیامبر ما فرمود: وقتی خوارج دست به قتل مومنان می زنند، اگر من زنده باشم، آنان را چنان نابود می کنم که مردمِ عاد و إِرَم نابود شدند.

آقای غنی افزود که آنان هیچ دلیل معتبر شرعی برای این آشوب طلبی های شان ندارند و به همان علت از مباحثه با علمای بزرگوار ما مثل «مولوی کشاف» می گریزند.

او گفت باز هم از آنان دعوت می کنم بیایید همرای علمای ما بنشیند، اگر سر خود اعتماد دارید که اساسات دین مبین اسلام را می شناسید، در شورای صلح ما علمای بزرگ وجود دارد.

او گفت ما همچنان که روز پیروزی جهاد را تجلیل می کنیم باید به یاد داشته باشیم که مبارزه با فساد و واسطه گری و قانون گریزی، خود جهاد دیگری است که بر دوش همۀ ما قرار دارد. خرابی هایی که افراد و حلقات آغشته به فساد ببار می آورند، اعتمادی را که آنان به نظام و دولت داری از بین می برند، سرکوب استعدادهایی که آنان در فرزندان این کشور سبب می شوند، بیکاره گی هایی را که آنان جایگزین شایسته سالاری می کنند، و حمایتی که آنان از افراد فاسد و آلوده نشان می ­دهند، کمتر از خرابی­هایی نیست که جنگ گروه های تروریستی بر کشور ما تحمیل کرده است.

وی در ادامه افزود اگر فرزندان ما سینه های خود را سپر کرده و جان های شیرین خود را برای دفاع از مردم و حق آنان برای داشتن زندگی آبرومندانه، فدا می کنند، ما هم باید دوشادوش آنان جهادی دیگر را در جبهه ای دیگر به پیش ببریم و مقابلۀ راستین با فرهنگ فساد و اختلاس را از وجایب خود بدانیم.

حکومت ما با جدیت می خواهد جلو فساد را بگیرد و اقدامات عملی را در این راستا شروع کرده و به اجرا گذاشته است، اما لازم است که اراده ای ملی برای مبارزه با فساد شکل وسیع تر بگیرد و فرهنگ واسطه گری های غیر قانونی ریشه کن گردد. با این کار است که جهاد ما به اهداف حقیقی خود نزدیک می­شود و راه برای تحقق آرمان شهدای ما هموار می گردد.

Author

About Author