دولت و ایتلاف ملی افغانستان کشتار افراد ملکی در مصر را محکوم کردند

وزارت امور خارجه کشور با صدور اعلامیه ای گفته است که دولت افغانستان کشته شدن معترضین ملکی را دردو روز گذشته در شهرهای مختلف کشور مصر تقبیح می کند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، همچنین دولت افغانستان همدردی عمیق خویش را با خانواده های کشته شده ها و زخمیان رویداد اخیر مصر  اعلام کرده است.

در اعلامیه آمده است که این آرزو و امید دولت و مردم افغانستان است تا برادران و خواهران ما در مصر به زودی یک راه حل سیاسی صلح آمیز را دریابند، و نگذارند تا در راستای این تلاشها خشونت بیشتر رخ دهد.

گفتنی است که در نتیجه درگیری های روز گذشته در چند نقطه مصر میان هواداران محمد مرسی رئیس جمهور برکنارشده و ارتش مصر دستکم ۲۸۰ نفر کشته و بیش از دو هزار نفر زخمی شدند.

بیشتر از کشته و زخمی های این رویداد خونین  مردم ملکی و از هواداران محمد مرسی (اخوان المسلمین) هستند و همچنین بیش از چهل نفر از نیروهای امنیتی مصر نیز در این درگیری ها کشته شده اند.

با این حال ائتلاف ملی افغانستان نیز در رابطه با رویدادهای خونین مصر با صدور اعلامیه خبری گفته است که با سرکوب وخشونت نمی توان اراده ی ملتی را در هم شکست.

در این اعلامیه آمده، مصر به عنوان یک کشور تاریخی و متمدن که در تولید اندیشه و فرهنگ سرآمد کشورهای منطقه بوده است،  این روزها در چنگ هیولای خشونت و کشکمش های خونین و فاجعه بار گرفتار شده و آنچه در مصر جریان دارد ، جدال قانونمندی و قانون شکنی وستیز زورگویان با کسانی است که هر نوع تغییر و دگرگونی را تنها و تنها در چارچوب قانون ممکن می دانند.

کشتار بیرحمانه ی شهروندان بیگناه مصری به جرم مخالفت قانونی و برحق آنها با کودتای نظامی علیه رهبری منتخب کشور شان و تبدیل کردن جاده ها و کوچه های قاهره و سایر شهرهای این کشور به حمام خون یکی از تلخ ترین رویدادهای عصر و زمانه ی ماست که اوج بی قانونی وبی پناهی اندوه بار حامیان قانون  و وحشت وخشونت ارباب قدرت و ناقضان قانون را به نمایش می گذارد.

ائتلاف ملی افغانستان اعمال خشونت های نیروهای امنیتی مصر علیه شهروندان بی دفاع این کشور را به شدت محکوم کرده و گفته که خشونت، سرکوب وکشتار هیچ گاه نمی تواند اراده ی ملتی را بشکند وداعیه حق خواهی وآزادی طلبی آنها را خفه نماید.

ائتلاف ملی افغانستان  از مقامات رهبری سیاسی مصر خواسته که هر چه عاجل تر ، کشتار شهروندان بیگناه این کشور را متوقف ساخته ، دست از خون ریزی وقتل عام مردم خود بر دارند و برای حل مشکلات سیاسی موجود با احترام به قانون واراده ی ملت بزرگ مصر ، راه حل سیاسی معقولی را جستجو نمایند.

 همچنین ائتلاف ملی افغانستان از مجامع بین المللی ، سازمان ملل متحد و سازمان کنفرانس اسلامی جدا می خواهد که در برابر کشتار شهروندان مصری به دست نیروهای امنیتی این کشور بی تفاوت نمانده ، هر چه زودتر با انجام اقدامات مقتضی از وقوع فجایع بیشتر جلوگیری نمایند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *