دولت افغانستان خواهان قطع فوری عملیاتهای نظامی ناتو شد

شورای امنیت ملی دولت افغانستان در جلسه امروزی (یکشنبه) خود خواهان قطع فوری عملیات و بمباردمان نیروهای خارجی در کشور شد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، شورای امنیت ملی تاکید کرده که در عقب حمله اخیر تروریستی در کابل، سازمان های استخباراتی بیرونی قرار دارند.

این جلسه که به ریاست حامد کرزی رئیس جمهوری کشورمان در ارگ ریاست جمهوری دایرشد.

در این جلسه عبدالستار خواصی نماینده مجلس، به نمایندگی از هیئت مؤظف حقیقت یاب حادثه سیاه گرد ولسوالی غوربند ولایت پروان، در مورد تلفات اخیر ملکی در آن ولسوالی گزارش خویش را به جلسه ارائه نموده و خاطر نشان کرد که در نتیجه بمباردمان هوائی نیروهای خارجی در قریه وازغر،۱۲ تن از اهالی ملکی به شمول پنج طفل و سه خانم کشته و۴ تن دیگر زخمی و خسارات هنگفت مالی به مردم وارد شده است.

براساس خبرنامه ای ارگ ریاست جمهوری، تداوم هدف گیری منازل مسکونی افغانها توسط قوای هوایی نیروهای ائتلاف مایه نگرانی جدی جلسه شورای امنیت ملی افغانستان بود.

شورای امنیت ملی خواهان قطع فوری چنین عملیات و بمباردمان های هوائی توسط نیروهای خارجی شده و ضمناً یاد آوری کرده اند که قبل از امضای قرارداد امنیتی با ایالات متحده امریکا، آنکشور اقدامات مؤثری را در تأمین صلح و امنیت در افغانستان اتخاذ نماید.

همچنین رئیس جمهورکرزی دستور داده است تا به منظور تفقد و دلجویی بیشتر از فامیل های شهدأ یادشده، ورثه آنها و همچنان علما و بزرگان ولسوالی غوربند را به ارگ ریاست جمهوری دعوت نمایند.

از سویی هم در این جلسه وزیر دفاع و داخله کشور در رابطه به حادثه دلخراش حمله تروریستی بر یکی از رستورانت ها در ناحیه دهم شهر کابل گزارش ارائه کرد، خاطر نشان نمودند که تحقیقات بیشتر پیرامون عوامل حادثه ای یاد شده  ادامه دارد.

در این جلسه حمله بر تاسیسات ملکی و کشتار بی رحمانه ای افراد ملکی و بیگناه به هرنوع آن مورد نکوهش قرار گرفت و شدیداً تقبیح گردید.

 شورای امنیت ملی سازماندهی چنین حملات پیچیده و مغلق تروریستی را کار طالبان عادی ندانسته وخاطر نشان کرد که بدون شک در عقب چنین حملات خونین، سازمان های استخباراتی فراتر از مرزها قرار دارند.

در بخش دیگری از جلسه روی نشر خبر مبنی بر اقدام اخیر وزارت امور خارجه ایالات متحده امریکا در مورد تأسیس دفتر جدید مشارکت استراتیژیک میان ایالات متحده امریکا با افغانستان و پاکستان بحث صورت گرفت، یاد آوری شد که تاسیس این دفتر باعث بمیان آمدن سوالات و ابهامات متعددنزد حکومت افغانستان گردیده است.

جلسه به مشاور امنیت ملی و وزیر خارجه افغانستان وظیفه سپرده تا در رابطه به تأسیس دفتر یاد شده از جانب ایالات متحده امریکا توضیحات بیشتری را مطالبه نمایند.

در ادامه بحث خاطر نشان شد، که قبل از امضای قرارداد امنیتی میان دوکشور، جانب ایالات متحده امریکا پروسه صلح را در افغانستان آغاز و تقویت نماید و یا اینکه عوامل و چالش های بازدارنده ای را که بر سر راه آغاز پروسه متذکره وجود دارد، با حکومت افغانستان و شورای عالی صلح در میان گذارد.

همچنین معین نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ در رابطه به منابع مالی و تشکیلاتی رادیو تلویزیون های خصوصی گزارش ارائه نمود و فیصله شد که کار بیشتر روی فعالیت رسانه های تلویزیونی صورت گرفته و منابع تمویل و تشکیلات شان به صورت شفاف در یکی از جلسات شورای امنیت ملی گزارش داده شود.

در پایان جلسه، مشاور امنیت ملی توضیحات خویش را در رابطه به مسوده “موافقتنامه چگونگی حضور و  فعالیت نیرو و پرسونل ناتو در افغانستان” ارائه نمود،فیصله به عمل آمد که کار روی تکمیل مسوده سند توسط مشاور امنیت ملی ج.ا.افغانستان ادامه داده شده و متن تکمیل شده به یکی از جلسات شورای امنیت ملی پیشکش گردد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *