گروه طالبان در واکنش به برخورد های که از سوی مقامات دولت افغانستان در باره پرچم و لوحه این گروه در دفتر قطر صورت گرفته بود، این دفتر را بستند.

به گزارس خبرگزاری خاور میانه، گروه طالبان در تفاهم به دولت امریکا و مقامات افغانستان به تاریخ ۲۸ جوزای سال جاری دفتر سیاسی خود را در دوحه کشور قطر رسما افتتاح کرده بود.

 دفتر سیاسی طالبان در قطر با حضور مقامات قطری و بخصوص وزیر خارجه این کشور و هفت تن از رهبران گزوه طالبان گشایش یافت و طالبان در همین روز پرچم سفید و لوحه تحت نام امارت اسلامی افغانستان را در صحن این دفتر به اهتزار در آورد.

بلند کردن پرچم و لوحه تحت نام امارت اسلامی افغانستان در دفتر قطر طالبان، واکنش تند دولت مردان افغانستان را به دنبال داشت و حکومت افغانستان اعلام کرد که این کار طالبان خلاف تعهدات امریکا در قبال افغانستان است.

به دنبال آن حامدکرزی در نشست با پنجا تن از رهبران جهادی و جامعه مدنی افغانستان در ارگ ریاست جمهوری روند چهارم مذاکرات روی پیمان امنیتی افغانستان و امریکا را به حالت تعلیق در آورد.

در همین حال تمامی مردم افغانستان از این حرکت دولت استقبال کردند و ایجاد دفتر سیاسی طالبان را خلاف تعهدات امریکا در قبال افغانستان دانستند.

امریکا به دولت افغانستان تعهد داده بود که دفتر قطر صرف برای مذاکرات میان طالبان، امریکا و شورای عالی صلح افغانستان ایجاد می شود و این ودفتر یک مکان مشوره دهی و آغاز مذاکرات با طالبان خواهد بود.

با این حال طالبان اعلام کردند که این دفتر را به طور موقت بسته و  دلیل آن را عدم پایبندی به وعده ها دانسته اند.
یک مقام طالبان مستقر در پاکستان که خواست نامش فاش نشود به خبرگزاری فرانسه گفته است که ما به دلیل عدم پایبندی به تعهدات به طور موقت دفتر قطر را تعطیل کردیم.
وی بدون اشاره به جزئیات این مسله گفته است که ما از امریکایی ها و دولت کابل و تمام طرفینی که با ما صادق نبودند راضی نیستیم.
وزارت امور خارجه مریکا اعلام کرد: تعطیلی این دفتر نباید آنچه را که یک روند چالش برانگیز خواند مختل کند، جنیفر پساکی سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا به خبرنگاران گفت: معتقدیم که عدم تفاهم که در قالب افتتاح دفتر بروز کرد نباید در مسیر پیشبرد آشتی، وجود داشته باشد.
وی افزود: ما به دفاع از خواسته خود مبنی بر پیشرفت این روند ادامه خواهیم داد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *