دانشجویان: بی حجابی در دانشگاه هرات ادعای خیالی است

خبرگزاری خاورمیانه

چند روز پیش خبرهایی مربوط به مسوولان دانشگاه هرات به نشر رسید که گفته بودند پس از این ورود دانشجویان دختری که حجاب را رعایت نمی ‌کنند به دانشگاه ممنوع است و آنها را از دانشگاه اخراج خواهند کرد.

این گفته ‎ها غوغای زیادی میان دانشجویان و شهروندان هرات برپا کرد و عموم دانشجویان به ویژه دانشجویان دختر، این مسئله را با نگرانی دنبال نموده و نسبت به آن واکنش تندی نشان دادند.

این گفته‎ ها علما و استادان را هم نگران ساخته و واکنش تند آنان را بر انگیخته اند و سخنان مسوولان را دور از واقعیت و شریعت می ‌دانند.

سید مسعود حسینی یکی از علمای متنفذ و استاد دانشگاه هرات در این مورد به خبرگزاری خاومیانه گفت :«تعریف واحدی از حجاب اسلامی وجود ندارد و مذاهب مختلف از حجاب تعریف خاصی دارند؛ اما با در نظرداشت تعاریف متعدد، در دانشگاه هرات حجاب به ‌صورت کامل رعایت می‌ شود و هیچ نوع بی‌ حجابی که مغایر با شریعت اسلام باشد وجود نداشته و مطابق با عرف و عنعنات مردم افغانستان است.»

به گفته وی، عموم دانشجویان دانشگاه هرات همان عرف حاکم و مورد پسند مردم و اسلام را رعایت نموده و کوچکترین مورد بی ‌حجابی وجود ندارد که این دانشجویان از دانشگاه اخراج شوند.

حسینی اظهار داشت که دامن زدن به این مسایل از سوی مسوولان دانشگاه، در حقیقت جامعه را به عقب برگردانده و باعث سلب اعتماد خانواده ‌ها از محیط علمی و دانشگاه‌ خواهد شد که این امر باعث می ‌شود دختران از رفتن به دانشگاه باز بمانند.

داود عرفان، استاد دانشگاه هرات چنین اظهار نظرها را غیر منصفانه و دور از واقعیت دانسته و می ‌گوید که هیچ نوع بی‌ حجابی در دانشگاه هرات وجود ندارد و چنین اظهار نظرها باعث می ‌شود که چالش ‌ها و موانع زیادی برای تحصیل زنان که در جامعه ما به رسمیت شناخته شده است، ایجاد شود.

اما بر اساس تلاش‎ های پیگیر خبرگزاری خاورمیانه، رئیس دانشگاه هرات حاضر به مصاحبه نشد و این سخنان را اظهار نظر شخصی معاون علمی دانشگاه هرات دانست.

از سوی دیگر، دانشجویان در این مورد واکنش تندی نشان داده و این سخنان را توهین به خودشان می ‎دانند.

الینا کریمی یکی از دانشجویان هرات می ‌گوید :«حجاب به صورت کامل از سوی دانشجویان رعایت شده و سخنان مسوولان واهی و خیالی است که این امر یک نوع توهین به دانشجویان است.»

اما ذبیح الله بهجت یکتن دیگر از دانشجویان، عموم مسوولان دانشگاه هرات را مسوول دانسته و می ‌گوید :«این اظهار نظر شخصی نبوده و مسوولان باید این حرف خود را ثابت بسازند.»

از سوی دیگر، فرهاد حقیار دانشجوی سال چهارم دانشگاه هرات چنین می‌ گوید :«اظهار نظر معاون علمی یک نظر شخصی نبوده و چنین اشخاص بدون هماهنگی با رسانه ‌ها صحبت نمی ‌کنند؛ اما وقتی دیدند که این گفته ‎ها واکنش تندی در پی داشته است، آن را اظهار نظر شخصی تلقی می ‌کنند.»

به گفته وی، این مسوولان به صورت عمدی می‌ خواهند دانشجویان و دانشگاه هرات را بدنام سازند؛ چون تاکنون هیچگاه شاهد بی‌ حجابی دانشجویان نبوده ‌ایم.

این ادعای مسوولان دانشگاه هرات، واکنش تند عموم کاربران فضای مجازی را هم بر انگیخته و بیشتر این کاربران آن را خیالی و دور از واقعیت دانسته اند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *