حضور ۱۸ میلیون زائر در اربعین امام حسین (ع)

شهر کربلا در اربعین امسال پذیرای بیش از ۱۸ میلیون زائر امام حسین (ع) بود و بدون هیچ حادثه ای این مراسم برگزار شد.

به گزارش بخش فرهنگ خبرگزاری خاورمیانه، امروز (۲۷میزان) برابر بود با بیستم ماه صفر و روز اربعین امام حسین (ع).

به همین مناسبت بیش از ۱۸ میلیون زائر برای احیای رسم پیاده روی حضرت زینب (س)، راهپیمایی ۲۲ روزه را در یکهزار و ۵۰۰ کیلومتر در خاک عراق بدون کوچکترین مشکل امنیتی انجام دادند.

این زائرین با پذیرایی و استقبال ویژه مردم عراق در روز اربعین به کربلا رسیدند.

اکثر ولایت و شهرهای عراق در مدت سه هفته اخیر صحنه پیاده روی، عزاداری و حضور میلیون ها زائر از کشور های مختلف دنیا به ویژه افغانستان بود.

مراسم پیاده روی از روز ۲۸ محرم با حرکت از شهر بصره آغاز شد تا ۱۰ روز بعد از دیاله و صلاح الدین از شرق و شمال گذشته و وارد کربلا شدند.

نگرانی ها از وقوع عملیات تروریستی علیه زائران دور از انتظار نبود و احساس می شد؛ اما نیروهای امنیتی عراق به همکاری مردم موفق شدند امنیت را به صورت کامل تامین کنند.

اربعین امسال به دلیل اعتراضات و ناامنی ها در اوایل ماه میزان، حساس تر از سالهای گذشته بود؛ اما مدیریت سالم باعث شد تا قطره خونی از زائرین ریخته نشود.

دولت و نیروهای امنیتی عراق پس از یک هفته از شروع تظاهرات موفق به مهار و مدیریت آن شدند؛ هدف مهم و بعدی این نیروها نیز تامین امنیت زائران حسینی و مقابله با تهدیدات احتمالی بود.

مراسم اربعین در حالی بدون مشکل امنیتی پایان یافت که فرماندهی عملیات عراق هم سه روز پیش اعلام کرده بود در دو عملیات جداگانه، دو طرح حمله انتحاری به زائران اربعین حسینی (ع) در بغداد و سامرا خنثی شد.

قابل ذکر است که نیروهای حشد الشعبی(بسیج مردمی) عراق نیز بیش از ۵۰ هزار نیروی خود را برای تامین اربعین بسیج کرده بود.

مراسم اربعین در حالی بدون هیچ مشکل امنیتی و سوءمدیریتی در کشور جنگی به مانند عراق برگزار شد که برعکس آن مراسم پر هزینه حج با حضور حجاج کمتر از اربعین در کشوری آرام به نام عربستان همیشه با مشکلات و چالشهای مدیریتی برگزار می شود.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *