حضور رئیس جمهورکرزی در دانشگاه سیمبایوسیس هند

حامد کرزی رئیس جمهوری کشورمان ظهر امروز (۲۴قوس) در چهارمین روز سفر رسمی اش به هند در کنفرانس روابط بین الملل تحت عنوان “هند و مشارکت های انکشافی آسیا و افریقا بسوی یک الگوی جدید” که از جانب دانشگاه بین المللی سیمبایوسیس(Symbiosis) برگزار گردید، به عنوان مهمان خاص اشتراک نمود.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، در این کنفرانس دانشجویان بین المللی دانشگاه سیمبایوسیس از ۸۵ کشور جهان گردهم آمده اند که در راس آن دو تن از دانشجویان افغان نیز دارند بیرق های کشور های شانرا به رئیس جمهور کرزی تقدیم کردند و وی بیرق های یاد شده را در یک ظرف سفالین گذاشت که اتحاد کشور های جهان را نشان می داد.

در این کنفرانس شنکر نارایانان، گورنر ایالت ماهاشترا، داکتر اس بی مجومدار موسس و رئیس دانشگاه بین المللی سیمبایوسیس و معاونین وی و صدها تن از محصلین به شمول محصلین افغان حضور داشتند.

رئیس جمهور کشور طی سخنرانی دراین کنفرانس گفت: افغانستان و هند دارای تاریخ کهن می باشند و روابط میان دو کشور از زمانه های گذشته تا عصر حاضر ادامه دارد و هند یکی بزرگترین مساعدت کنندگان بازسازی افغانستان است که بیشتر از ۲ میلیارد دالر را در پروژه های دراز مدت زیربنایی به افغانستان کمک کرده است.

وی گفت این کشور (هند) در زمینه تمدید لین برق از شمال افغانستان به کابل، ساختمان تعمیر پارلمان، بندبرق، بازسازی شفاخانه اندرا گاندی در کابل و اعطای هزاران بورس تحصیلی به افغانستان، مساعدت کرده است.

رئیس جمهور با یادآوری اینکه هند از جملهء کشور های پیشتاز در راستای کمک به تعلیم و آموزش جوانان افغان است، گفت که نقش هند در انکشاف ظرفیت افغانستان بخصوص در زمینه ارائه کمک ها در عرصه تعلیم مهم است در حال حاضر ده هزار محصل افغان در سراسر هند مصروف تحصیلات عالی در رشته های مختلف می باشند.

حامد کرزی افزود: ما تاثیرات این مساعدت هند را عملاً در برگشت محصلین افغان به وطن مشاهده کرده ایم و هر محصلی که از این کشور بر می گردد با کیفیت عالی و مهارت های خوب، خدمات مفید را به افغانستان  ارائه می کند.

رئیس جمهور گفت که هند و افغانستان یک موافقتنامه درازمدت ستراتیژیک را به امضا رسانیده اند و منافع، فرصت ها و خطرات مشترک دارند و برای گسترش روابط و همکاری های دوجانبه باید با هم کار کنند.

گفتنی است که در دانشگاه بین المللی سیمبایوسیس(Symbiosis) که یکی از دانشگاه های معتبر هند می باشد، در حال حاضر ۳۰۰۰ محصل از ۸۵ کشور جهان در ۴۵ رشته تحصیلی درس می خوانند و  از جمله ۴۰۰۰ محصل افغان در شهر پونهء هند، اکثریت شان در این دانشگاه مصروف تحصیلات عالی می باشند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *