جمعیت اسلامی افغانستان در باره تحولات اخیر اعلامیه صادر کرد

n00000504-bشورای رهبری جمعیت اسلامی افغانستان در پیوند باحوادث و قضایای پسین در شمال کشور اعلامیه صادر کرد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، در اعلامیه آمده است: جمعیت اسلامی افغانستان در حالی که هم پایین کردن تصویری از معاون اول ریاست جمهوری و هم به تیر بستن شهروندان بی دفاع در حین گردهمایی و مظاهرات را محکوم می کنیم؛ خواهان خویشتن داری و حل مسائل از راه گفتگو هستیم.

متن کامل اعلامیه قرار ذیل است:

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله و الصلاه و السلام علی رسول الله و علی آله و صحبه و من والاه و بعد؛

همزمان با فرارسیدن سال ۱۳۹۵هجری خورشیدی حوادثی ناگوار در شهر مزار شریف مرکز ولایت بلخ و شهر میمنه مرکز ولایت فاریاب به وقوع پیوست که موجب نگرانی هموطنان عزیزمان و موجب تأسف و تأثر فراوان ما گردید.

دست‌هایی مرموز و فتنه انگیز با استفاده از اوضاع و شرایط باریک برگزاری مراسم بهاری سال ۱۳۹۵ هجری خورشیدی در شهر مزار شریف، خواستند آغاز این سال جدید را با ایجاد سؤتفاهم و تنش میان استاد عطا محمد نور رئیس شورای اجرایی جمعیت اسلامی افغانستان و والی بلخ و جنرال عبدالرشید دوستم، رهبر جنبش ملی مکدر سازند؛ پایین کردن تصویری از تصاویر محترم جنرال عبدالرشید دوستم معاون اول ریاست جمهوری توسط دست‌هایی مرموز، بهانۀ این فتنه قرار گرفت و در پی آن دیروز این فتنه منجر به شهادت یک تن و زخمی شدن شماری از اهالی شریف ولایت فاریاب در اثنای تظاهرات مسالمت آمیز در شهر میمنه شد.

ما در جمعیت اسلامی افغانستان در حالی که هم پایین کردن تصویری از معاون اول ریاست جمهوری و هم به تیر بستن شهروندان بی دفاع در حین گردهمایی و مظاهرات را محکوم می کنیم؛ خواهان خویشتن داری و حل مسائل از راه گفتگو هستیم.

جمعیت اسلامی افغانستان و جنبش ملی نشیب و فراز هایی را در چند دهۀ پسین تاریخ کشور تجربه کرده و تلخی‌های جدایی را چشیده و در روزگار دشوار سال های مقاومت در کنار هم بوده اند، و اکنون به عنوان دو عضو در حکومت وحدت ملی متعهدند که این حکومت را در جهت به ثمر نشاندن اهداف و به انجام رسانیدن مسئولیت هایش صادقانه همکاری کنند، تا زمینۀ ثبات سیاسی و حکومت های متکی به آرای مردم را در آینده فراهم آورند.

جمعیت اسلامی افغانستان ضمن پشتیبانی از گفتگوهای صلح عادلانه با مخالفان مسلح جمهوری اسلامی افغانستان، از اظهار آمادگی حزب اسلامی افغانستان به رهبری آقای انجنیر گلبدین حکمتیار استقبال می کند و از طالبان نیز می خواهد که صادقانه به این روند بپیوندند و بیش از این عامل تباهی و ویرانی میهن عزیز مان نشوند.

جمعیت اسلامی افغانستان خواهان آن است که منافع علیای کشور و امنیت و آسایش مردم باید به عنوان خط سرخ و نصب العین تمامی احزاب و گروه ها تلقی گردد و تمامی مسائل و موضوعات از راه تفاهم و گفتگو حل شود.

ما در جمعیت اسلامی افغانستان یک بار دیگر تاکید می کنیم، ضمن ابراز غم شریکی به آسیب دیده گان حوادث پنج حمل میمنه، گرد همایی و مظاهره،‌ چنانکه قانون اساسی کشور به آن تصریح کرده است، از حقوق اساسی و بنیادی شهروندان تلقی می گردد و توهین و تحقیر به ساحت هیچ کسی و هیچ گروهی را مجاز نمی دانیم؛ لهذا از حکومت وحدت ملی می خواهیم که عوامل این حوادث ناگوار را شناسایی و با آنها برخورد قانونی کند.

جمعیت اسلامی افغانستان و جنبش ملی باید هوشیار باشند که دست‌خوش عوامل فتنه انگیز و دست های مرموز قرار نگیرند و ناخواسته با برهم زدن امنیت و آرامش مردم، در جهت تأمین اهداف دشمنان گام بر ندارند.

شورای رهبری جمعیت اسلامی افغانستان

کابل- جمعه ۶ حمل ۱۳۹۵ خورشیدی

Author

About Author