وزیر خارجه روسیه به شدت از سیاست امریکا انتقاد کرد

کری+و+لاوروفسرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در یک نشست مشترک خبری با “جان کری” وزیر امور خارجه امریکا در مسکو، ضمن انتقاد از سیاست امریکا گفت: اقدامات امریکا موجب ایجاد القاعده و داعش شد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، وزیر خارجه روسیه به شدت از سیاست‌های امریکا انتقاد کرد و گفت مداخلات غرب به گسترش تروریسم در جهان منجر شده است.

وی در پاسخ به سوالی در مورد مبارزه با تروریسم گفت: در ارتباط با تروریسم و دلایل ریشه‌ای موج وحشتناک کنونی این تهدید، تصور می‌کنم که هیچ جدل و اختلاف نظری وجود ندارد.

او تاکید کرد که سیاستمداران و کارشناسان سیاسی بسیاری از جمله در ایالات متحده وجود دارند، از جمله برخی از مقامات کنونی که قبول دارند که تروریسم بیش از هرچیز به واسطه اقدامات غلط غرب در منطقه شکل گرفته است.

لاوروف افزود: به یاد داریم که ایالات متحده امرکیا چطور در دهه ۱۹۸۰ برای مقابله با اتحاد جماهیر شوروی در افغانستان به شکل‌گیری سازمانی از مجاهدین کمک کرد که بعدا به القاعده منجر شد.

به گفته او بعدا در یازده سپتامبر ۲۰۰۱، القاعده یعنی دقیقا همان سازمانی که توسط ایالات متحده خلق شده بود، به ایالات متحده حمله کرد. متأسفانه تمام تلاش‌های برای مداخلات خارجی در فرآیند‌های منطقه به خصوص با استفاده از قوای نظامی، به تقویت بیش از پیش نیروهای تروریستی منجر شده است.

وی که کنار وزیر خارجه امریکا ایستاده و صحبت می‌کرد، گفت: این اتفاق در عراق افتاد، چرا که از زمان تجاوز به عراق در میانه دهه گذشته، افرادی که حال رهبران داعش هستند، ظهور کردند. می‌توانیم به لیبی هم اشاره کنیم که به یک حفره سیاه بدل شده که شبه نظامیان و تسلیحات از آنجا به ده‌ها کشور دیگر از جمله کشورهای آفریقایی گسترش پیدا کرد، چه برسد به کشورهای همسایه آن.»

وزیر خارجه روسیه در این نشست باز هم به پیش شرط گذاشتن‌های معارضین سوری و حمایت‌های غرب از آن‌ها اشاره کرد و بار دیگر گفت که بحران سوریه باید از طریق سیاسی حل و فصل شود.

همچنین جان کری گفته است که ما در باره‌ی تصمیم‌های رئیس جمهور پوتین و آینده‌ی سوریه به درک مشترک رسیدیم. راه درازی در پیش است؛ اما من در حالی مسکو را ترک می‌کنم که نسبت به همکاری با روسیه احساس بهتری دارم. روسیه و ایالات متحده به حل سیاسی بحران سوریه متعهد هستند.

این در حالی است که ارتش سوریه توانست شهر پالمیرا را از داعش بازپس گیرد و این بزرگترین دست‌آورد این نیروها پس از آغاز مداخله‌ی نظامی روسیه در این کشور به شمار می‌رود.

Author

About Author