جشن استقلال و قهرمان ملی کشور؟

برگزاری جشن صدمین سالگرد استرداد استقلال کشور همزمان با برگزاری مبارزات انتخاباتی، با توجه به مصارف هنگفتنی که برای آن در نظر گرفته شد، همه نگاه ها را معطوف خود کرد.

اما در این بین و به بهانه استقلال کشور، بارها و بارها شاه امان الله خان از سوی رئیس جمهور و شمار دیگری به عنوان «قهرمان ملی» معرفی شدند.

حتی در بخش هایی از کشور نیز عکس ها و پوسترهای امان الله خان چاپ و بر دیوارها نصب شد که زیر عکس «قهرمان ملی» آورده شده بود.

هرچند که این اقدام از سوی برخی از جوانان پاسخ داده شده و این عکسها پاره شدند.

شاید اولین اظهارات رئیس جمهور مبنی بر «قهرمان ملی» خواندن امان الله خان، در مراسم افتتاح خط آهن افغانستان ـ ترکمنستان بود که با واکنش های جدی روبرو شد.

اما باید گفت که لقب «قهرمان ملی» در چارچوب و از مجرای قانون، یکبار با فرمان ریاست جمهوری حامد کرزی، بار دوم با فیصله لویه جرگه و بار سوم با مصوبه مجلس نمایندگان تصویب شده بود و بعد از آن همه احمدشاه مسعود را به عنوان قهرمان ملی می شناختند و مقام های کشورهای جهان نیز با این روند کنار آمدند.

نقش محوری و قهرمانانه احمد شاه مسعود در جهاد و مقاومت افغانستان در مقابل قشون سرخ شوروی و تروریزم بین المللی و در دفاع از خاک، مردم و عزت کشور، شخصیت اش را منحیث ناجی افغانستان در قلب مردمان این سرزمین بحیث قهرمان ملی تثبیت نمود.

از همین رو، شماری از مقام های عالی رتبه کشورهای جهان به ویژه پاکستان از جمله شهریار آفریدی، نماینده ویژه نخست وزیر و وزیر ایالات، اقوام و قبایل پاکستان برای ادای احترام بر سر مزار احمد شاه مسعود به ولایت پنجشیر می روند.

آفریدی که چندی پیش به پنجشیر رفته بود، می گوید که مبارزات احمد شاه مسعود در زندگی او تغییر ایجاد کرده و این مرد افسانه ای انگیزه تغییر در زندگی وی شده است.

وی گفته است که مسعود نه تنها قهرمان افغانستان بلکه نماد آزاد منشی و وطن دوستی در قرن ۲۱ بود. مبارزات و رسانه گرایی او چراغ راه برای هر آزادی خواه جهان است. آنچه از مبارزات این مرد افسانه ای شنیده، انگیزه ای برای تغییر در زندگی اش گردید.

برخی دیگر از مقام های پاکستان از جمله «اسلم بیگ» یکی از وزیران پیشین و برخی از رهبران مردمی این کشور به مزار احمد شاه مسعود رفته و به این قهرمان ملی افغانستان ادای احترام کرده بودند.

«زید حامد» یکی از چهره های سرشناس پاکستانی که نقش بزرگی در حمایت از برخی گروهها در جهاد افغانستان داشت، دو سال پیش در یک مصاحبه با رسانه ها، عداوت پاکستان با احمدشاه مسعود را بزرگترین اشتباه این کشور دانست و گفت: «پاکستان سیاست و استراتیژی نادرستی را در قبال مسعود و افغانستان انتخاب کرده بود».

اما در اینجا و در افغانستان برخی از افراد برای مبارزات انتخاباتی شان حاضر شده اند سهوا و یا عمدا شخص دیگری را به عنوان «قهرمان ملی» معرفی کنند.

ناگفته نباید گذاشت که جایگاه خاص امیر امان الله خان «غازی» و محصل استقلال افغانستان قابل تردید نیست که بحیث یک شخصیت ملی و تاریخی کشور و پادشاه افغانستان کارها و اقدامات درخوری را انجام داده است و بعد از سه نبرد و با حمایت مردم موفق شد تا استقلال کشور را از انگلستان بگیرد.

اما بنیاد مسعود می گوید که «روی هم رفته کاربرد غلط لقب «قهرمان ملی» که با نام احمد شاه مسعود عجین گردیده است، رسمی و منحصر به فرد می باشد و استفاده آن برای دیگر اشخاص نادرست، مغایر روحیه ملی، مغایر فیصله مجلس بزرگان (لویه جرگه) قانون اساسی و قوانین نافذه کشور است.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *