جزئیات از نشستهای خانگی اپوزیسیون سیاسی درکابل

دو شب قبل خانه جنرال دوستم محل نشست تعداد زیادی از سران احزاب و ائتلاف ها بود که قصد متحد شدن و تشکیل یک ائتلاف فراگیر دارند و شب گذشته نیز همین گروه ها در منزل محمد محقق گردهم آمدند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، تشکیل این ائتلاف بزرگ و نشست های اولیه از ماه مبارک رمضان شکل گرفته بود اما منابع خبری اعلام نتیجه نهایی را به آخر هفته جاری موکول کرده اند.

گفته می شود که در خانه جنرال دوستم خلیل زاد به رهبران اتحاد جدید پیشنهاد داده است که از اعلام این ائتلاف صرف نظر کنند چرا که پشتون ها در اتحاد انتخاباتى این ائتلاف حضور پر رنگی  ندارند و همه مردم کشور از آن استقبال نخواهند کرد.

اما در پاسخ داکتر خلیلزاد، احمد ضیا مسعود گفته است  که برادران پشتون در ائتلاف جدید حضور دارند اگر شما مى خواهید عضویت این اتحاد را داشته باشید بفرمایید و مشکلى وجود ندارد که ظاهراً خلیلزاد از عضویت در این اتحاد جدید خوددارى کرد.

محمد محقق پس از نشست دیشب در منزلش گفته است که روز پنج شنبه، ‌ائتلاف جدیدی به نام «ائتلاف انتخاباتی» اعلام موجودیت خواهد کرد.

در نشست های دو شب گذشته «عطامحمد نور» والی «بلخ»، «زلمی خلیلزاد» سفیر سابق امریکا در افغانستان، «امرالله صالح» رهبر «جنبش سبز» افغانستان، «احمدضیا مسعود» رهبر «جبهه ملی» افغانستان، «عبدالرشید دوستم» رهبر «جنبش ملی» افغانستان، «علی‌احمد جلالی» وزیر سابق کشور افغانستان، «حنیف اتمر» رهبر حزب «حق و عدالت» افغانستان، «محمد محقق» رهبر حزب «وحدت اسلامی مردم» افغانستان، «عبدالله عبدالله» رهبر «ائتلاف ملی» افغانستان، «یونس قانونی» عضو پارلمان افغانستان و «عبدالقیوم کرزی» برادر حامد کرزی شرکت داشتند.

افراد حاضر در نشست شب های گذشته می گویند که هدف برگزاری انتخابات شفاف وعادلانه در کشور و توافق روی حضور کاندید واحد در انتخابات می باشد.

در همین راستا، داکترعبدالله عبدالله، رهبر ائتلاف ملی گفته است که تلاش می کند تا اکثریت گروه های سیاسی موجود در کشور را زیر چتر، اتحاد انتخاباتی جدید که تا پنجشنبه آینده موجودیت اش را اعلام خواهد کرد، شامل سازد.

آقای عبدالله شب گذشته در کابل به خبرنگاران گفت، با ایجاد این ائتلاف، آنان روی انتخاب یک کاندید واحد و معاونین آن برای انتخابات ریاست جمهوری به توافق خواهند رسید.

عبدالله همچنین گفته است: «برای انتقال قدرت مشروع سیاسی بدیلی جز انتخابات سالم وجود ندارد، به همین سبب تشکیل ائتلاف بزرگ انتخابات آینده ناشی از همین فکر و مفکوره است، در این مجلس تا دو روز آینده روی کاندید، معاونین، گسترش ائتلاف انتخاباتی و سایر مسایل کار ادامه خواهد داشت».

همچنین محمد محقق رهبر حزب وحدت و عضو ولسی جرگه گفت که آنان از چهره های سیاسی طرفدار حکومت نیز برای شرکت در این ایتلاف دعوت می کنند،‌ اما تا اکنون مشخص نیست که چهره های سیاسی طرفدار حکومت نیز با آنان به توافق خواهند رسید یا خیر؟

عطا محمد نور والی بلخ و یک تن دیگر از اعضای برجسته حزب جمعیت در این نشست اظهار داشتند که سلسله گفتگوها با سایر گروه های سیاسی نیز ادامه خواهد داشت و تلاش خواهند نمود تا با آنان نیز به توافق برسند.

این نخستین بار است که طرفداران رییس جمهور کرزی با مخالفین سیاسی حکومت در نشست انتخاباتی شرکت می کنند.

این تلاش های مشترک از سوی احزاب مخالف حکومت در حالی صورت می گیرد که چندی قبل رییس جمهور کرزی تشکیل اجماع ملی برای انتخابات را مطرح کرده بود.

آگاهان این تلاش ها را، وسیله ای برای تشکیل اجماع ملی می دانند، اما می گویند که توافق گروه های سیاسی طرفدار حکومت با مخالفین سیاسی حکومت برای انتخاب یک کاندید واحد دور از امکان خواهد بود.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *