جامعه مدنی از عملکرد کمیته گزینش انتقاد کرد، آی اس آی به دنبال دخالت در انتخابات

کمیته مشترک جامعه مدنی افغانستان عملکرد کمیته گزینش کمیشنران کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان را غیر قانونی و نادرست خوانده و آی اس آی پاکستان را متهم به دنبال دخالت در انتخابات کشور کرد.

به گزارش خبرگزاری خاور میانه، این کمیته میگوید که اداره امور با جلوگیری ازعضویت نماینده جامعه مدنی در کمیته گزینش  از هم اکنون روند انتخابات را به سوی غیر دمرکراتیک سازی هدایت میکند.

این کمیته با ابراز نگرانی شدید از مهندیسی شدن برنامه های انتخاباتی، جلوگیری از مشارکت نماینده جامعه مدنی افغانستان در کمییته گزینش را یک کار از پیش طرح شده میداند.

کمیته مشترک جامعه مدنی در یک نشست خبری در کابل از حکومت وشخص رییس جمهور کرزی خواست که به عنوان مسئول، از قانون اساسی و ارزش های دموکراتیک با توجه به حیاتی بودن انتخابات آینده کشور در مورد نقض صریح قانون توسط کمیته گزینش و برای رفع نگرانی های داخلی وبین المللی اقدام های عاجل نماند.

این کمتیه نادر نادری رییس فیفا یا بنیاد انتخابات شفاف وعادلانه افغانستان را نماینده قانونی جامعه مدنی تعریف کرده دلایل اداره امور را غیر موجه وغیر قانونی اعلام کرد.

این گفته‌ها در حالی مطرح میشود که کمیته‌ای گزینش اعلام نموده بود که شبکه نهاد های مدنی به دلیل اختلافات در بین خودشان نتوانستند که فردی را به این کمیته معرفی نمایند.

داود مرادیان رییس انستیتوت مطالعات استراتیژیک افغانستان و عضو کمیته کاری مشترک جامعه مدنی افغانستان در این نشست با ابراز نگرانی شدید از جلوگیری نماینده جامعه مدنی به کمیته گزینش گفت:« روند به طرف مهندیسی شدن در جریان است و نتیجه انتخابات مطابق منافع مافیای قدرت و استخبارات منطقه خواهد بود».

به گفته مرادیان نمایندگان ملل متحد از نهاد های مرتبط به انتخابات کنار زده شدند، نماینده جامعه مدنی کنار زده شدند و ما باور داریم که به نحوی رسانه ها نیز از روند انتخابات کنار نگهداشته خواهند شد.

آقای مرادیان معتقد است که در درون دولت افغانستان دولت های دیگری موجود اند که محور های فعالیت آنها را سازمان ها اطلاعاتی منطقه ای تعیین میکنند.

او از تشدید فعالیت های دولت های همسایه در جریان انتخابات خبر داد و گفت: که  آی اس آی پاکستان در انتخابات پیشرو به دنبال حمایت از کاندید خاص در افغانستان بوده و به همین منظور در سفر به تاجکستان از آنها نیز خواسته اند که در این خصوص همکاری نمایند.

باری سلام عضو جامعه مدنی افغانستان اقدام کمیته گزینش را در برابر قانون خوانده گفت که این اقدام یک توطیه بود ومتاسفانه اداره امور دراین توطیه نقش کلیدی بازی کرد.

آقای میر احمد جوینده فعال مدنی وسیاسی، از ادامه فعالیت ها واقدام های مدنی جامعه مدنی افغانستان در برابر هرنوع دسیسه علیه روند انتخابات خبرداده گفت :« نشست ها، اعتراض ها، اعتصاب ها واقدام های مدنی ما ادامه خواهند داشت».

این درحالیست که روز گذشته ۹ تن از جمله ۲۷ تن افراد گزینش شده به عنوان نامزدان کمیشیران کمیسیون انتخابات افغانستان از طرف رییس جمهور کرزی معرفی شدند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *