تنش‌های سیاسی در کابل، تجهیز داعش در سرپل

در جریان دو هفته اخیر، پایتخت افغانستان روزهای پرتنش و پرچالشی را تجربه کرد و در این مدت شمار زیادی از شهروندانش قربانی ناامنی‌ها و درگیری با نیروهای امنیتی شدند.

این چالش‌ها از چهارشنبه خونین هفته گذشته که یک تانکر فاضلات مواد منفجره جاسازی شده‌اش را در چهارراهی زنبق انفجار داد و بیش از ۵۰۰ کشته و زخمی برجا گذاشت؛ آغاز شد.

بعد از آن، شماری از پایتخت‌نشینان برای دادخواهی و خون‌خواهی قربانیان انفجار زنبق دست به مظاهره زدند؛ اما این مظاهره از سوی پولیس به خشونت کشیده شده و شماری از مظاهره کننده‌گان از جمله سالم ایزدیار، پسر محمدعلم ایزدیار معاون مجلس سنا کشته و زخمی شدند.

اما عمق فاجعه و چالش‌های به وجود آمده در کابل، زمانی بود که مراسم جنازه سالم ایزدیار با حضور سران حزب جمعیت اسلامی از جمله صلاح‌الدین ربانی و داکتر عبدالله عبدالله، با حمله‌های انتحاری همراه شده و نزدیک به ۱۰۰ کشته و زخمی برجا گذاشت.

این رویداد خشم مظاهره‌کننده‌گان را بیشتر ساخت و باعث شد تا به دلیل بسته شدن راه‌های منتهی به ارگ ریاست جمهوری؛ در محل انفجار زنبق، خیمه تحصن برپا کنند و این رویکرد را در بخش‌های دیگر پایتخت نیز روی دست گیرند.

برپایی این خیمه‌ها در کنار بسته شدن راه‌های مواصلاتی مرکز شهر از سوی دولت، مشکلات پایتخت‌نشینان را بیشتر ساخت و تردد از یک منطقه کابل به منطقه دیگر را برای آنها سخت و دشوار ساخت.

این مشکلات تنش‌های سیاسی را نیز به دنبال داشت به صورتی که صلاح‌الدین ربانی، سرپرست وزارت امور خارجه و رئیس حزب جمعیت اسلامی در نشست خبری به صورت علنی خواهان برکناری مقام‌های امنیتی از جمله محمد حنیف اتمر، مشاور امنیت ملی شد.

داعش در شمال و سرپل

تنش‌های موجود سیاسی و اجتماعی در کابل که توده‌های مختلف را در برابر هم قرار داد؛ شاید بهانه‌ای شد برای اینکه مخالفان مسلح دولت به ویژه گروه تروریستی داعش به صورت آزادانه‌تر در ولایت‌های شمالی از جمله سرپل به تجهیز و تقویت بپردازد.

ذبیح‌الله امانی، سخنگوی والی سرپل به خبرگزاری خاورمیانه گفت که قبلاً نیز گروه تروریستی داعش در این ولایت و بخش‌های هم‌مرز با ولایت جوزجان حضور داشتند.

به گفته وی، گروه تروریستی داعش در حال حاضر نیز به صورت آزادانه در بخش‌هایی از سرپل حضور دارد و خود را تجهیز و تمویل می‌کند.

امانی تصریح کرد که در این اواخر؛ پسر طاهر یولداش در ولایت سرپل به سر می‌برد و گروه داعش را در این ولایت تمویل و تجهیز می‌کند.

در عین حال، محمد نور رحمانی، رئیس شورای ولایتی سرپل در گفتگو با خاورمیانه اظهار داشت که گروه تروریستی داعش در ولسوالی‌های صیاد و کوهستانات سرپل، بلچراغ فاریاب، قوش‌تپه و درزاب جوزجان حضور دارند.

وی افزود که داعش برای خود یک منطقه وسیع ایجاد کرده و در حالی که پیش از این با طالبان مسلح یکجا عملیات انجام می‌داد؛ اما حالا این دو گروه با هم برخلاف شده‌اند.

نور رحمانی تاکید کرد که «تمویل و تجهیز» گروه تروریستی داعش در سرپل یک امر طبیعی است، پسر طاهر یولداش رهبر تحریک اسلامی ازبکستان در این بخش‌ها حضور دارد و این گروه را از هر لحاظ تمویل و تجهیز می‌کند.

رئیس شورای ولایتی سرپل تصریح کرد که گروه تروریستی داعش در مناطق تحت نفوذشان بر علاوه باج‌گیری از مردم، سربازگیری نیز می‌کند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *