تاکید روسای امریکا و افغانستان برگسترش روابط میان دو کشور

محمد اشرف غنی رییس جمهوری افغانستان در سومین روز سفر رسمی اش به ایالات متحده امریکا با بارک اوباما رییس جمهور امریکا در قصر سفید دیدار کرد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، در این دیدار هر دو جانب در مورد گسترش همکاری ها میان دو کشور در عرصه های مختلف، تقویت نیروهای امنیتی افغانستان، مبارزه مشترک علیه تروریسم، همکاری های منطقوی، کمک های اقتصادی امریکا به افغانستان و پروسه صلح، بحث و تبادل نظر نمودند.

همچنان در این دیدار بر تعهدات مشترک در چوکات موافقتنامه همکاری دراز مدت ستراتیژیک و قرارداد امنیتی و دفاعی میان دو کشور، تاکید شد.

روسای جمهور افغانستان و امریکا در یک کنفرانس مشترک خبری در مورد نتایج مذاکرات شان به رسانه ها معلومات داند.

اوباما گفت: اشرف غنی و عبدالله عبدالله نخستین انتقال مسالمت آمیز قدرت را به شکل دموکراتیک در افغانستان به نمایش گذاشتند و حالا حکومت وحدت ملی را رهبری می کنند که منعکس کننده تنوع، تعهد، عزم و اراده راسخ مردم افغانستان می باشد.

وی گفت که پس از ۱۳ سال، ماموریت محاربوی امریکا به گونه مسئولیت آمیز پایان یافت و پس از این نیروهای امنیتی افغانستان مسئولیت تامین امنیت سرتاسری کشور شان را به عهده دارند. این نیروها بخاطر کشور شان قربانی میدهند و همه روزه توانمندی های بیشتری را کسب می نمایند.

رئیس جمهور امریکا ضمن تشکری از رهبری حکومت وحدت ملی گفت که این سفر یک فرصتی را برای گشودن فصل جدید روابط میان دو کشور فراهم نمود.

بارک اوباما با تاکید روی تداوم همکاری های امنیتی امریکا با افغانستان گفت که ما تلاش می کنیم تا نیروهای امنیتی افغانستان را آموزش، مشورت، تمویل و تجهیز نمائیم.

آقای اوباما خاطر نشان کرد که تا اخیر سال ۲۰۱۵ میلادی به تعداد ۹۸۰۰ سرباز امریکایی در افغانستان باقی خواهند ماند.

او گفت که ما روابط خویش را برای یک افغانستان نیرومند، تقویت مزید می بخشیم و نباید افغانستان به سرزمینی مبدل شود که از آنجا حملات تروریستی صورت گیرد.

وی ضمن حمایت از روند مصالحه تحت رهبری افغانستان گفت که رییس جمهور غنی با پاکستان به منظور رسیدن به صلح کار کرده که بخاطر پیگیری روند صلح یک امر ضروری است، افغانستان و امریکا توافق دارند که طالبان باید روابط خود را با القاعده قطع نموده، از خشونت دست بکشند، از قوانین افغانستان اطاعت نموده و از حقوق زنان و اقلیت ها حمایت نمایند.

رئیس جمهور امریکا خاطرنشان کرد که رولا غنی بانوی اول افغانستان مشترکاً با خانم میشل اوباما تلاش های را برای تامین حقوق زنان در افغانستان انجام خواهند داد.

اوباما با تاکید بر اینکه امریکا به حمایت های خویش از افغانستان ادامه میدهد، گفت: در سالهای اخیر تغییرات عمده ای در ساحات صحت و معارف و سایر عرصه ها بوجود آمده است و حکومت امریکا تلاش دارد تا کمک های خویش را به افغانستان به اساس اولویت های حکومت ارایه کند تا از آن نتایج موثری بدست آید.

همچنین محمد اشرف غنی رییس جمهورکشورمان با اشاره به تامین حقوق زنان در افغانستان گفت که در حال حاضر سه میلیون دختر در مکاتب و نهاد های تحصیلات عالی مصروف فراگیری دانش هستند و این یک دستآورد بزرگی برای افغانستان محسوب می شود.

وی با اشاره بر اینکه ۲۰ در صد کابینه افغانستان را زنان تشکیل میدهند، گفت روزی فرا خواهد رسید که یک زن رییس جمهور افغانستان باشد.

او ضمن قدردانی از فداکاری های نیروهای امنیتی افغانستان گفت: من خرسندم که این نکته را ابراز می کنم که خروج ۱۲۰ هزار تن از نیروهای بین المللی از افغانستان هیچگونه خلای امنیتی را بوجود نیاورده است.

رییس جمهورغنی خاطر نشان کرد که افغانستان توانایی مقابله با تروریسم را دارد. تروریستان از اسلام نمایندگی نمی کنند زیرا اسلام دینی است که به حقایق، تمدن، همکاری و نیکوکاری توجه دارد.

وی افزود که تروریسم تشکلات آزادی بخش نیست بلکه گروه های ویرانگر و تبهکار می باشند و ما باید برای مقابله با آنها تعهد مشترک داشته باشیم.

آقای غنی افزود: دولت امریکا امروز افغانستان را یک شریک قابل باور و همکار با اعتبار خویش می داند و تعهدات انجام شده از سوی آن کشور قابل ملاحظه می باشد و پیشنهاد تمویل قوای امنیتی افغانستان برای سال ۲۰۱۷ بالاخره به چهار اعشاریه یک میلیارد دالر خواهد رسید.

رئیس جمهور غنی در ادامه گفت که یک چارچوب جدید همکاری اقتصادی میان افغانستان و امریکا ایجاد گردیده که ۸۰۰ میلیون دالر کمک امریکا به اساس شرایط اصلاحات از طریق بودجه افغانستان به مصرف خواهد رسید اما از همه مهمتر اینکه انعطاف در نوع همکاری امنیتی به وجود آمده و این انعطاف باعث اعتبار قوای امنیتی و مردم ما می شود.

همچنین آقای غنی در دیدار با ینس ستولتنبرگ سر منشی سازمان ناتو در مورد مبارزه مشترک علیه تروریسم، تامین امنیت افغانستان، همکاری های منطقوی، پروسه صلح و تقویت نیروهای امنیتی افغانستان، بحث و تبادل نظر کردند.

سر منشی سازمان ناتو از حمایت های ایالات متحده امریکا در عرصه های تمویل، تجهیز و آموزش نیروهای امنیتی افغانستان ابراز خرسندی کرد.

Author

About Author