تاکید اتمر بر ایجاد حکومت موقت بعد از اول جوزا

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه ادامه کار حکومت وحدت ملی بعد از اول جوزا مشروعیت ندارد، میگوید که مردم به اجماع ملی رسیده و نباید خلای قدرت به میان بیاید.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، محمد حنیف اتمر امروز (۵حمل) در مراسم یادبود از مارشال محمد قسیم فهیم، در مزارشریف اظهار داشت که «آوردن سرپرست حکومت موقت بر اساس احکام قانون اساسی از اولویت‌ های ما است تا برای ملت اطمینان بدهیم که صلح و انتخابات آمدنی است».

او همچنان افزود که «ما هیچگونه کار فرا قانونی نمیخواهیم، در تلاش خلای قدرت نیستیم و حکومت باید برای صلح و انتخابات صادقانه کار کند و نه اینکه خود به مانع تبدیل شود.»

اتمر در ادامه سخنان خود گفت که طی پنج سال گذشته در هر سال حدود ۱۰ هزار تن کشته و حدود ۹۸ هزار نظامی و غیر نظامی در جریان این مدت زخمی شده اند و حالا مردم خواهان برقراری صلح اند.

او همچنان گفت که باید به این وضعیت و جنگ تحمیلی خاتمه داده شود و بهترین راه برای خاتمه این وضعیت آوردن صلح است؛ صلحی که مطابق نظام «جمهوری اسلامی» باشد.

اتمر با تصریح بر اینکه حکومت وحدت ملی مانع برنامه های صلح است؛ افزود «آنها به مذاکرات بین‌الافغانی هیئت نمی‌ فرستند، تلاش موجود جامعه جهانی به خصوص امریکا را با تخریب روزانه روبرو ساخته است. آیا آنها آگاهی ندارند که تخریب روند صلح مصیبت را بیشتر می‌ کند، آیا از خدا نمی‌ ترسند، مسوول نیستند به این ملت؟»

مشاور پیشین شورای امنیت ملی به رهبران سیاسی حکومت هشدار داد که ملت افغانستان صلح می‌ خواهد و تلاش‌ های تخریبکارانه رهبری حکومت در برابر صلح، مورد تقبیح ملت قرار می‌ گیرد.

به باور رهبر تیم «صلح و اعتدال»، حکومت در تلاش به تاخیر انداختن برگزاری انتخابات است که برای مردم قابل قبول نیست، وی بیان داشت که صلح و انتخابات متمم یکدیگر است و تنها مشکل در این زمینه روش موجود رهبری حکومت است که این روش باید اصلاح شود.

از سوی دیگر، عطامحمد نور، رئیس اجرائی حزب جمعیت اسلامی با اشاره به ضعف حکومت داری به رخدادهای اخیر در شهر مزارشریف در جریان معرفی فرمانده جدید بلخ اظهار داشت «کسانی میخواستند که شهر به آتش کشیده شود؛ اما من نخواستم که نوروز مردم ما خراب شود».

وی اظهار داشت «سلاحی که بر روی بلخیان کشیده شده شد، شرم نیست؟ هر روز ملت، ما ره طعنه می دهد که چرا نجنگیدی و کشته نشدی؟ ما نمیخواستیم که در برابر نظامیان ایستاد شویم، اما این تعرض در برابر حیثیت مردم بلخ، فراموش مان نمی شود».

نور تاکید کرد که در انتظار نتیجه فیصله نهایی با اسدالله خالد و مسعود اندرابی، وزیران دفاع و داخله بوده و انتظار دارد تا این فیصله عملی شود؛ در غیر آن، هر گزینه دیگری روی میز خواهد بود.

خبرهای مرتبط:

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *