بی خبری وزارت خارجه ترکیه از ثبت مثنوی

13432271_992859360831663_8529222572415139409_nوزیر امور خارجه ترکیه از ثبت مثنوی معنوی مولانا به عنوان میراث فرهنگی ایران و ترکیه در یونسکو اظهار بی خبری کرد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه و به نقل از خبرنامه وزارت امور خارجه؛ صلاح الدین ربانی، وزیر امور خارجه کشور با مولود چاوش اوغلو همتای ترکیه ای خود در استانبول دیدار کرد.

در خبرنامه آمده است که آقای ربانی در این دیدار در مورد ثبت مثنوی معنوی به عنوان میراث فرهنگی ایران و ترکیه خواهان معلومات از همتای ترک خود شد که اوغلو در این رابطه اظهار بی خبری کرد.

به اساس معلومات خبرنامه، وزیر امور خارجه ترکیه به مسئولین بخش هدایت داد تا موضوع را پیگیری کرده و پیشنهاد و ملاحظه افغانستان به عنوان زادگاه مولانا جلال‌الدین محمد بلخی را در این زمینه در نظر بگیرند.

گزارشی مبنی بر توافق ایران با ترکیه در مورد ثبت مثنوی مولوی به عنوان میراث مشترک دو کشور، واکنش های زیادی به دنبال داشت.

پتریشیا مک فلپس، نماینده یونسکو برای افغانستان نیز در پاسخ به نگرانی های افغانستان، اطمینان داد که این نگرانی در پیوند با مثنوی معنوی را به مرکز آن سازمان گزارش خواهد داد.

مثنوی معنوی؛ کتاب شعری از مولانا جلال‌الدین محمد بلخی است که شامل ۲۶ هزار بیت و ۶ دفتر در قالب شعر مثنوی می باشد.

جلال‌الدین محمد بلخی، ملقب به مولانا، در سال ١٢٠٧ میلادی (۶٠۴ هجری قمری) در بلخ متولد شد و خانقاه بهاالدین، پدر او، در ولایت بلخ است.

در عین حال، وزیر امور خارجه کشور در مورد ادامه حملات و اعمال تخریبی از جمله آدم ربایی طالبان مسلح در ماه مبارک رمضان نیز در دیدار با همتای ترک خود ابراز نگرانی کرد.

مولود چاوش اوغلو نیز همکاری های منطقوی را به خاطر حل مشکل تروریزم مهم خوانده و اظهار داشت که قرار است در آینده نزدیک، جهت گفتگوهای بیشتر به کابل سفر نماید.

Author

About Author