گفتگوی حسین العزی و کاردار سفیر روسیه درباره مذاکرت صلح در کویت

13405099_607430682751446_879111270_oحسین العزی، رییس اداره روابط خارجی انصار الله با آقای اولگ، نایب سفارت (کاردار سفیر روسیه) ملاقات نمود. در این جلسه، مسائل کلی و تحولات منطقه ای مورد بحث قرار گرفت و “مذاکرات صلح در کویت” یکی از مهمترین این مسایل بود که کاردار سفیر روسیه اشتیاق کشورش در موفقیت این مذاکرات را تبیین کرد.

آقای اولگ اشاره کرد که احترام به توافقات و مقامات حاکم لازم است ، خصوصا تصمیمات  شورای امنیت و گفتگوهای ملی و ” مذاکرات صلح و مشارکت” . وی گفت سخت می توان بعد از اینکه یمنی ها  و سازمان ملل این اسناد را تایید کردند، این اسناد را نادیده گرفت.

وی به اهمیت فراهم کردن امتیازات معقول و مورد قبول دو طرف اشاره کرد. و در این جلسه وی  تاکید کرد که کشورش از هر توافقی که همه یمنی ها با توجه به اسناد مذکور به آن برسند ،حمایت خواهد کرد،   وی مجددا تاکید کرد که روسیه به همراه مردم یمن است و به حق طبیعی و حاکمیت تمامیت ارضی آنها احترام می گذارد.

اقای اولگ اشاره کرد که هیچ جایگزینی برای راه حل سیاسی در یمن وجود ندارد و تاکید کرد بر عدم امکان جدایی بین راه حل سیاسی و راه حل های امنیتی ، چرا که بین مسائل سیاسی و امنیتی رابطه خیلی قوی است بنابراین هیچ جایی برای صحبت در مورد یک راه حل سیاسی بدون توجه  به مسائل امنیتی وجود ندارد.

همچنین در این جلسه ادامه حملات هوایی و تاثیرات منفی آن بر تحقق صلح مورد بحث قرار گرفت. اولگ  ناراحتی خود را در مورد هدف قرار گرفتن غیر نظامیان و ادامه بمباران هوایی به رغم وجود مذاکرات صلح در کویت ، اعلام نمود.

وی اشاره کرد که ادامه این حملات با تلاش برای صلح ناسازگار است و توجیهات ارائه شده توسط کشورهای عضو ائتلاف کافی نیست . وی  بر اهمیت توقف اقدامات نظامی برای فعال کردن کمیته های آتش بس تاکید نمود.

همچنین در این جلسه در مورد وضعیت حقوق بشر و امنیت و به خصوص در قسمت جنوبی از کشور که زیر کنترل دولت هادی است و با حمایت کشورهای ائتلاف عمل می کنند، مورد بحث قرار گرفت. وی به عدم رعایت اصل بی طرفی در کار انسان دوستانه اشاره کرد که این امر مربوط به توزیع کمک هایی  است که از عربستان سعودی می آید که تنها به طرفداران هادی می رسند، با توجه به اینکه این عمل به طور کلی بر خلاف قوانین حقوق بشر دوستانه است.

اما در مورد بهم ریختگی وضعیت کشور یمن در قسمت جنوبی کاردار سفیر روسیه اشاره کرد که دولت هادی عدم کفایت خود را در قدرت کنترل و مدیریت امنیتی و خدماتی در عدن ثابت کرد. و اضافه کردکه امروز مقایسه میان شرایط در مناطق تحت کنترل این دولت و مناطق کنترل شده توسط کمیته انقلاب و انصار الله نشان می دهد که، با وجود شرایط دشوار و چالش های ادامه محاصره و گلوله باران، انصار الله در مدیریت این مناطق موفق شده است و هادی شکست خورده است. و این امر دلیل اشکار برتری کمیته انقلاب و انصار الله بر حکومت هادی است.

حسین العزی به نقش روسیه در خدمات موثر صلح و امنیت در یمن و همه مناطق اشاره نمود و آرزو نمود مذاکرات صلح در کویت با موفقیت به پایان برسد و اعلام کرد که روسیه  از راه حل سیاسی در یمن حمایت می کند.

Author

About Author