برگزاری جشنواره انگور در فاریاب

ریاست زراعت، مالداری فاریاب روز گذشته(۲۱ سنبله) در برنامه ملی باغداری، جشنوارهِ را به منظور معرفی حاصلات انگور و تشویق باغداران به پیشه باغداری، در شهر میمنه برگزار کرد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، محمد سلیم رنجبر رییس زراعت ومالداری فاریاب که در این برنامه صحبت می کرد گفت که در ولایت فاریاب “۱۷” نوع انگور در ولایت وجود دارد و ساحات کشت و زرغ انگور در ولسوالی های قیصار، المار، پشتونکوت، خواجه سبزپوش، شیرین تگاب، و دولت آباد می باشد.

او بیان داشت که در این ولایت بیش از ۱۷ نوع انگور به نام های کشمش، حسینی، تایفی، لعل بی دانه، لعل دانه دار، قره زاغ، شهابی، صاحبی، خلیلی و شنگل خانی و…  موجود است و ۷ هزار هکتار زمین به کشت انگور اختصاص دارد اما در سال جاری به به دلیل خشک سالی حاصلات انگور کاهش یافته است.

این در حالی است که داکتر نقیب الله والی فاریاب از برگزار جشنواره انگور در شهر میمنه استقبال کرد و گفت که، چنین برنامه ها باغداران را بیشتر تشویق می‌کند.

فایق نبود سرخانه به خاطر نگهداری میوجات را از مشکلات اساسی باغداران و کشاورزان عنوان کرده افزود که، تلاش ها برای رفع این مشکل در جریان است و در آینده نزدیک کار اعمار یک سرد خانه بزرگ آغاز خواهد شد.

در همین حال باغ داران فاریا از کم بود مارکیت سرد خانه های برای فروش و نگهداری محصولات انگور شان شکایت دارند.

محمد اسلم یکی از باغداران ولایت فاریاب میگوید که”به دلیل نبود مارکیت فروش حاصلات انگور ما ساعت ها درسر سرک انتظار خریدار را می کشیم ویک سیر انگور را به مبلغ ۱۴۰ افغانی به فروش به فروش می رسانیم.

 

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *