برای مصر، قاهره تصمیم خواهد گرفت نه اروپا و امریکا

احمد المسلمانی مشاور رسانه ای رئیس جمهور مصر گفته است که تصمیم آینده مصر، در قاهره گرفته خواهد شد و هیچ کشور دیگری حق دخالت ندارد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، وی گفته است، اگرچه مصر خواهان روابط حسنه با اتحادیه اروپا، امریکا، روسیه، جاپان و همه قدرت های خارجی است اما کاخ ریاست جمهوری مصر، بر مصر حکومت می کند نه کاخ سفید و همه این کشورها فقط می توانند توصیه های خود را به ما ارائه کنند.

وی تاکید کرده که ضمن آنکه تصمیم مصر یک تصمیم خالص است تسلیم هیچ اقدام تحریک آمیزی از داخل و خارج کشور نمی شود.

المسلمانی درباره دیدار کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز به همین سبک اظهار نظر کرد، اشتون به تلاش برای مصالحه بین نظام ۳۰ جون و اخوان المسلمین شناخته شده است.

وی با اشاره به چندین دیدار اشتون از مصر در طی مدتی کوتاه اظهار داشت: اتحادیه اروپا نسبت به دیدگاه مردم مصر با  دید باز و همراه با تفاهم برخورد می کند و امور در مسیر طبیعی خود درحال حرکت است.

گفتنی است اشتون در سفر دوم خود به مصر در دوره بعد از سقوط مرسی با عبدالفتاح السیسی فرمانده ارتش دیدار کرد و نیز با محمد البرادعی معاون رئیس جمهور موقت و نبیل فهمی وزیر امور خارجه دولت موقت مصر گفت و گوهایی داشت.

هرچند جزئیات این گفت و گوها منتشر نشده اما اشتون پیش از این گفته بود که برای تحقق فرآیند انتقال فراگیری که تمام گروه های سیاسی و از جمله اخوان المسلمین را شامل شود تلاش خواهد کرد.

البرادعی در اظهاراتی که خبرگزاری الشرق الاوسط  از وی نقل کرده می گوید وی به اشتون اطمینان داد رهبری جدید مصر تمام سعی خود را برای دست یابی به راه حل مسالمت آمیز به منظور برون رفت از بحران کنونی و جلوگیری از قتل و خشونت به کار خواهد بست.

اشتون با تعدادی از اعضای حزب آزادی و عدالت که بازوی سیاسی اخوان المسلمین محسوب می شود نیز دیدار کرد، البته نفوذ اشتون محدود است و امریکا با کمک های نظامی ۳/۱ میلیاردی خود اصلی ترین حامی غربی مصر به شمار می آید هرچند اتحادیه اروپا نیز بزرگ ترین حامی مدنی مصر می باشد.

گفتنی است که اروپا و امریکا تلاش بسیاری می کنند تا بار دیگر محمد مرسی رئیس جمهور برکنار شده مصر به قدرت بازگشته و یا دستکم اخوان المسلمین به عنوان یک متحد راهبردی آنها بتواند سهم مهمی در آینده سیاسی مصر داشته باشد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *