بازی جدید در کمیسیون های انتخاباتی!!

در هفته جاری، اتفاقاتی در مورد کمیسیون های انتخاباتی رخداد که بر اساس آن، قانون انتخابات تعدیل شد، رئیس و کمیشنران از وظیفه برکنار و ممنوع الخروج شدند.

هرچند که طرح تعدیل قانون انتخابات مدت زمانی مورد بحث بود؛ اما تمام اتفاقات در یک روز اتفاق افتاد و نگرانی ها از نفوذ در کمیسیون های انتخاباتی پررنگ شد.

روسا و اعضای کمیسیون های انتخاباتی در زمان فعالیت بارها گفته بودند که رهبران دولت به ویژه رئیس جمهور قصد مداخله در امور آنها را دارد که از این کار خودداری کرده اند و در برخی موارد از حضور زورمندانی که به سمت دولت هستند در فهرست ابتدایی و یا حضور در انتخابات جلوگیری شد.

حال این تغییرات برای تکت های مخالف رئیس جمهور و احزاب سیاسی نگران کننده است و آنها به واکنش وا داشته است، هرچند که نهادهای ناظر بر انتخابات نیز تغییر و برکناری اعضای کمیسیون های انتخاباتی را عجولانه دانستند.

از همین ابتدا گفته شود که انتخابات ریاست جمهوری نیز نزدیک است و لیست ابتدایی نامزدان نیز به نشر رسیده است.

در واکنش به تعدیل قانون انتخابات؛ کمیته سیاسی احزاب سیاسی برای جلوگیری از هرگونه نفوذ رئیس جمهور به عنوان نامزد انتخابات در تعیین افراد و برکناری مقام ها، خواهان صدور فرمانی برای ممانعت از این کار شدند.

احزاب سیاسی تاکید کرده اند، از آنجایی که رئیس ‌جمهور نامزد انتخابات آینده است، ضرورت جدی احساس می ‌شود که به ‌منظور رعایت اصل فرصت‌ های برابر و عدم سوءاستفاده از امکانات دولتی؛ تقرری، تبدیلی و عزل مقام ‌های عالی‌ رتبه و کارمندان دولتی در همه سطوح، از جانب رئیس ‌جمهور و سایر مقامات ذیصلاح، به‌ صورت قطع تا ختم انتخابات ریاست جمهوری طی فرمانی، ممنوع گردد.

نگرانی عمده این است که رئیس جمهور به عنوان یکی از نامزدان انتخابات آینده ریاست جمهوری با فشاری که از زوایای مختلف بر وی وارد است، این است که افرادی به دلخواه وی در راس کمیسیون های انتخاباتی قرار گیرند و کارها را بر اساس میل رئیس جمهور رقم زنند.

به همین منظور رهبران تکت های انتخاباتی مخالف رئیس جمهور به مانند حنیف اتمر، از تقرری ها و برکناری های اخیر در بدنه حکومت به صورت جدی ابراز نگرانی کرد.

در بیانیه تیم صلح و اعتدال آمده است «از آنجاییکه عزل و نصب‌ های اخیر و سایر فعالیت‌ های نمایشی رهبری دولت به شمول اجرای مجازات و مکافات دولتی٬ سفرهای ولایتی و غیره اقدامات انگیزه سیاسی و کمپاینی دارد٬ ما یکبار دیگر روی اهمیت و استعجالیت نافذ ساختن طرزالعمل منع سوء استفاده از صلاحیت ‌ها و امکانات دولتی٬ که طرح آن قبلاً از طرف شورای تشریک مساعی نامزدان انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۸ به دفتر مقام ریاست جمهوری گسیل گردیده٬ تأکید می ‌کنیم».

این درحالی است که شاه حسین مرتضوی، معاون سخنگوی ریاست جمهوری در صفحه فیس بوک خود نگاشته است «چرا برخی جریان های سیاسی از اصلاحات در کمیسیون های انتخاباتی و ادارات دولتی هراس دارند؟»

جواب این سوال مشخص است، در شرایط فعلی هر کدام از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری تلاش دارد تا برای کسب رای، به دنبال کسب رضایت و حمایت متنفذین باشند و چه بهتر که این کار در کمیسیون های انتخاباتی به عنوان «معدن رای» انجام شود.

حضور افراد مورد حمایت و رضایت در راس ارگان های موثر از جمله نهادی امنیتی، دفاعی و تحصیلی بخش عمده و نکته قابل اعتماد برای کسب رای در انتخابات خواهد بود.

بازی تازه در تغییرات و تبدیلات ارگان های دولتی، کمیسیون های انتخاباتی و کسب رضایت برخی از افراد نشان از مدیریت کارا از سوی فرد اول برای مدیریت انتخابات آینده دارد.

این نگرانی ها زمانی بیشتر خواهد شد که در جریان روزهای آینده، افراد تازه برای کمیسیون های انتخاباتی برگزیده شود و در این بین، نظر تکت های دیگر گرفته نشود.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *