بازگشت انگلیسی‌ها و امریکایی‌ها به هلمند

تصاویری از نیروهای انگلیسی و امریکایی به دست آمده که حاکی از ورود آرام و بی سر و ‌صدای آنان به مناطقی از ولایت هلمند است.

به گزارش خبرگزاری خاور میانه به تقل از فراس، چندی پیش وزارت دفاع انگلیس اعلام کرده بود که نیروهای تازه نفس انگلیسی به درخواست مقامات افغان برای دفع حملات طالبان عازم هلمند شده‌اند و به مدت هشت روز هشتاد سرباز کمکی همراه حدود ۲ هزار سرباز افغان فعالیت نظامی داشته‌اند این گزارش بلافاصله از سوی مقامات ارشد ارتش افغانستان رد شد.

 تصاویری که خبرگزاری فارس به آنها دست یافته، بیانگر حقیقت دیگری است، این تصاویر نشان می‌دهد که  تفنگداران نیروی دریایی امریکا نیز بدون هماهنگی با نیروهای افغان در هلمند در جنوب کشور تجهیزات جدید امنیتی، اداری و دفاعی خود را به کمپ نظامی «ملوان» منطقه «سنگین» هلمند منتقل کرده‌اند.

بسته‌هایی که توسط تفنگداران نیروی دریایی امریکا به سنگین منتقل شده شامل مقدار زیادی ادوات نظامی و مهمات است که به تازگی از ایالت «فلوریدا» به هلمند منتقل شده است.

بر اساس اطلاعات منابع امنیتی که از افشای نامشان خودداری کردند تاکنون تعداد نیروهای امریکایی که به صورت نامعلوم وارد هلمند شده‌اند مشخص نیست و این نیروها هم اکنون در مناطق سنگین و گرشک این ولایت مستقر هستند.

 این اقدامات نیروهای امریکایی و انگلیسی در حالی است که نظامیان انگلیسی ۳ سال پیش از منطقه «سنگین» خارج شده بودند و اکنون امنیت این منطقه در دست نیروهای افغان است.

 چندی پیش «دولت وزیری» معاون سخنگوی وزارت دفاع کشور مشارکت نیروهای انگلیسی را در عملیات نیروهای دولتی در منطقه سنگین رد کرد اما برعکس وزارت دفاع انگلیس ضمن اشاره به حضور و نقش سربازان انگلیسی در نبرد «سنگین» هدف این نیروها از مشارکت در این عملیات را فراهم آوردن چتر کمکی برای نیروهای افغان اعلام کرد.

 آقای وزیری گفته بود که افرادی محدود از بخش مشاوره نیروهای مسلح انگلیس در همکاری با نیروهای افغان در عملیات سنگین تنها نقش مشورتی داشتند.

حال سؤال اینجا است که اکنون نیروهای امریکایی در این منطقه چه می‌کنند و چرا حضور دارند؟ درحالیکه این حضور از دید مسئولان کشور خلاف توافق بوده است.

حضور نیروهای خارجی و قتل عام مردم در نبردهای آنان با نیروهای طالبان همواره واکنش‌های شدید مردمی را در افغانستان بدنبال داشته است.

چند روز پیش یک باشنده هلمند که در یکی از مناطق این ولایت، ۱۲ عضو خانواده خود را در بمباران نیروهای ناتو از دست داده بود در حضور رئیس جمهور کرزی به شدت از خارجی‌ها انتقاد کرد.

نیروهای انگلیسی مسئولیت کامل تأمین امنیت منطقه سنگین هلمند را در سال ۲۰۱۰ به نیروهای افغان سپردند اما دوباره در گروه و تعداد نامعلومی همراه با نیروهای امریکایی به این مناطق بازگشته‌اند.

۸ هزار سرباز انگلیسی به مدت ۱۰ سال در ولایت هلمندحضور داشتند و علاوه بر این که نتوانستند امنیت این منطقه را تأمین کنند، تأمین کننده قاچاق موادمخدر توسط قاچاقچیان نیز بودند که به همین دلیل براساس برخی گزارشات هم اکنون ۶۰ درصد مواد مخدر افغانستان در ولایت هلمند کشت و تولید می‌شود.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *