ایمل فیضی: امریکا به این زودی افغانستان را ترک نخواهد کرد

هر چند خروج کامل نیرو های امریکایی از افغانستان بار ها در رسانه های غربی مطرح شده است اما ریاست جمهوری افغانستان به اطمینان می گوید که امریکا از این کشور خارج نمی شود.

به گزارش خبر گزاری خاور میانه ایمل فیضی سخنگوی ریاست جمهوری در یک گفت وگو اختصاصی به خبرگزاری باختر گفته است که مساله خروج کامل سربازان امریکایی از افغانستان هیچ گاه با حکومت آن کشور مطرح نشده است.

آقای فیضی، با رد گزارش تازه نیویارک تایمز گفت که ایالات متحده امریکا می خواهد برای سال های طولانی در افغانستان حضور نظامی داشته باشد.

او گفته است که در طول یک دههء گذشته پایگاه های که ایالات متحده امریکا در افغانستان تاسیس کرده و هنوز هم کار های ساختمانی در بسیاری مناطق جریان دارد این به یقین کامل نشان می دهد که امریکا بعد از سال ۲۰۱۴ خواهان ادامه حضورش در افغانستان است.

این در حالی است که روزنامه نیویارک تایمز به تازگی گزارش داده است که امریکا در مورد خروج عساکرش از افغانستان غور می کند.

در گزارش این روزنامه به نقل از مقام های امریکایی آمده است که تمام گزینه ها به شمول خروج تمام نیرو های امریکایی از افغانستان روی میز قرار دارند.

اما ریاست جمهوری افغانستان نشر چنین گزارش ها را نحوه ای از فشار امریکا بالای افغانستان به خاطر پذیرفتن امضاء قرارداد امنیتی بدون قید و شرط با آن کشور می خواند.

حکومت افغانستان حدود پانزده روز قبل مذاکرات روی قرارداد امنیتی با ایالات متحده امریکا را در اعتراض به گشایش دفتر طالبان تحت نام امارت اسلامی در قطر به حالت تعلیق در آورد.

گفته می شود گشایش این دفتر روابط افغانستان و امریکا را تا حدی تیره ساخته و این دو کشور از سیاست های هم دیگر انتقاد کرده اند.

مقامات افغان می گویند، تا زمانی که طالبان به مذاکرات صلح با نمایندگان شورای عالی صلح افغانستان حاضر نگردد، دور چهارم مذاکرات روی قرار داد امنیتی با امریکا را آغاز نخواهد کرد.

ایمل فیضی می گوید که حکومت افغانستان برای امضاء قرارداد امنیتی با امریکا عجله ندارد.

وی در ادامه گفت: ایالات متحده امریکا می تواند که این موافقتنامه را با حکومت آینده افغانستان که به اساس یک انتخابات روی کار می شود امضا نماید ما عجله برای این کار نداریم، تاکید ما این است این توافقنامه از هر لحاظ به منافع ملی افغانستان باشد

به اساس گزارش ها، حکومت افغانستان تلاش دارد تا در قرارداد امنیتی یک سلسله تضمین  های اقتصادی و امنیتی را از جانب امریکا برای آینده افغانستان دریافت نماید، اما گفته می شود که تا کنون امریکا تقاضا های حکومت افغانستان را نپذیرفته است.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *