انفجار خط لوله انتقال گاز مصر به اسرائیل

خبر های تازه حاکی از آنست که بخشی از خط لوله انتقال گاز مصر به رژیم اسرائیل و اردن در منطقه لهفین در جنوب شهر العریش در شبه جزیره سینا منفجر شده است.
به گزارش خبرگزاری خاور میانه،  یک مقام مصری که خواسته نام‌شان فاش نشود گفته است که به خط لوله گاز در ساعات ابتدایی امروز  (۱۶ سرطان) در دو نقطه حمله صورت گرفته و موجب آتش سوزی شده است.
گفته می شود که آتش سوزی مهار شده اما جریان انتقال گاز به اسرائیل مختل شده و هنوز هیچ فرد یا گروهی مسئولیت این حمله را به عهده نگرفته است.
این خط لوله در سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ نیز چند بار هدف حمله قرار گرفته بود اما این نخستین بار است که خط لوله انتقال گاز مصر به اسرائیل در سال جاری میلادی مورد حمله قرار می‌گیرد، بر اساس نتایج یک نظرسنجی که شرکت سینوویت در اکتبر سال ۲۰۱۱ انجام داد ، اکثریت قریب به اتفاق مردم مصر با مفاد معاهده گازی کشورشان با اسرائیل مخالفند.
۷۳ درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی گفته بودند با صادرات گاز به اسرائیل مخالفند، تنها ۹ درصد از این افراد با تامین گاز مورد نیاز رژیم اسرائیل از سوی مصر موافق بودند و ۱۲ درصد نیز در این باره اظهارنظر نکردند.
مسئله فروش و صادرات گاز به رژیم اسرائیل همواره برای مردم مصر امری مناقشه برانگیز بوده است، مصری ‌ها رژیم اسرائیل را دشمن خود دانسته و مخالف هرگونه روابط تجاری با این رژیم هستند.
بر اساس یکی از شرایط اقتصادی اصلی پیمان صلح قاهره و تل‌‌آویو که در سال ۱۹۷۹ میلادی منعقد شد، مصر به موافقت با تامین گاز طبیعی مورد نیاز رژیم اسرائیل وادار شد، بر اساس معامله ۲.۵ میلیارد دالری مصر با رژیم اسرائیل در سال۲۰۰۵، این رژیم حدود ۴۰ درصد از گاز طبیعی مورد نیاز خود را با بهایی بسیار اندک از مصر دریافت می‌کند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *