افغانستان منتظر کنفرانس بین المللی علمای اسلام است

وزیر امور خارجه در نشست وزرای خارجه سازمان همکاری های اسلامیوزیر امور خارجه جمهوری اسلامی افغانستان در نشست مقدماتی وزرای خارجه در سیزدهمین اجلاس سازمان همکاری‏های اسلامی تحت نام “نشست وحدت و همبستگی برای عدالت و صلح” در استانبول – ترکیه سخنرانی کرد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، صلاح الدین ربانی در این نشست از دولت ترکیه بخاطر مهمان نوازی قدردانی کرد و از تعهد حکومت مصر بخاطر رهبری کار سازمان همکاری‏های اسلامی طی سه سال گذاشته سپاگذاری نمود.

وی گفت: نشست امروزی ما در حالی برگزار می‏شود که موج از خشونت، درگیری و بی‏ثباتی در مناطق مختلف شرایط انسانی را برای میلیونها نفر بدتر ساخته و دورنمای صلح و رفاه را در کشور های اسلامی و جهان تضعیف ساخته است.

او گفت: میلیونها برادر و خواهر ما بار این مصیبت‏ها را طوری‏که جوامع شان امروز با چالش‏های جدید مواجه می‎باشند، تحمل می‏کنند و در برابر این همه سختی ها و مشقت، ما باید یک موضع محکم و جمعی را جهت برطرف ساختن مشکلات مان و تحقق اهدافی که در حال حاضر در زمینه های سیاسی، امنیتی، اجتماعی ، اقتصادی، علمی و سایر عرصه متعهد هستیم، اختیار نماییم.

آقای ربانی افزود که افزایش حملات تروریستی در طی سال گذشته در بخش‏های مختلف جهان از جمله حملاتی‏که در ترکیه، اندونیزیا، فرانسه، بلجیم، پاکستان و افغانستان صورت گرفت، نمایانگر اینست که تروریسم هنوز هم تهدیدی عمده عصر ما می‎باشد.

وزیر خارجه کشورمان تاکید کرد که به منظور جلوگیری از گروه های تروریستی، ما باید شبکه‏های همکاری خویش را براساس راهکارهای جامع و چند بُعدی که باعث مهار آن‎ها شود، گسترش دهیم.

او گفت: ما از اقدامات اخیری که توسط گروه ما جهت همآهنگی و یکپارچگی تلاش های سازمان همکاری های اسلامی علیه تروریزم یکجا با سایر سکو های منطقه یی و جهانی، به شمول مبارزه با اقدامات افراط گرایانه خشونت آمیز اتخاذ نموده اند، منحیث یک گامی برای تقویت همکاری ها با جامعه جهانی برای راه حل پایدار برای مغلوب ساختن این معضل، تقدیر می نماییم.

وی خاطرنشان کرد که افغانستان به مثابه قربانی اصلی تروریسم در خط مقدم مبارزه با تروریسم ایستاده است و همین حالا نیرو های ملی امنیتی افغانستان مشغول دفاع از حاکمیت ارضی در مقابل شبکه های تروریستی که شامل طالبان، القاعده، داعش و سایر گروه های افراط گرا که از بیرون کشور ما به خاطر ایجاد موانع در مسیر حرکت ما به سوی ثبات و رفاه آمده اند، می باشند.

وی تاکید کرد که افغانستان، به مثابه یکی از کشورهای بنیان‏گذار سازمان همکاری های اسلامی، پالیسی صلح، همکاری و اخوت را با تمامی اعضای این سازمان حفظ نموده است. این رویکرد یکی از پایه های کلیدی سیاست خارجی ما از آغاز سازمان همکاری های اسلامی، حدوداً پنج دهه قبل، می باشد.

با وجود اینکه ما مشغول چالش های امنیتی و اقتصادی خود بوده ایم، اما همواره از برادران و خواهران ما که در کشور های مختلف جهت نیل به ثبات و رفاه مجادله نموده اند، حمایت نموده ایم.

آقای ربانی گفت: ما باید از مردم فلسطین که به نهضت مشروع خویش برای صلح، آزادی و استقلال ملی ادامه می دهند، قاطعانه حمایت نماییم. قدرت اشغالگر باید تمامی اعمال غیر قانونی و فعال خویش را که دورنمای صلح را تخریب می نماید، متوقف سازد.

او گفت، ما بالای موقف همیشگی خویش که عبارت از راه حل دو کشور، بر اساس مرز های قبل از سال ۱۹۶۷ بوده و یقینی ترین راه حل پایدار برای معضل فلسطین می باشد، مجدداً تأکیید می نماییم.

علاوتاً، خشونت های جاری در سوریه باعث تلفات زیاد افراد معصوم گردیده و به اوضاع وخیم بشری مردم فلسطین شدت می بخشد. موافقتنامه پایان خصومت که در ماه فبروری گذشته تحت نظارت ملل متحد تصویب شده بود، پیشرفت مهمی در راستای روند انتقال سیاسی سوریه به شمار می رود.

وزیر خارجه کشومان افزود که وضعیت در یمن موضوع دیگری است که نیاز به توجه جدی دارد و حمایت قاطع افغانستان را از تمامیت ارضی، وحدت ملی، و استقلال یمن تصریح میدارم وما از تمام برنامه ها و تلاش‎هایی که به هدف “راه حل سیاسی وسیع” به بحران جاری در آن کشور صورت می‎گیرد، استقبال می‎کنیم.

افغانستان همچنان از اتخاذ پلان عملی ۲۰۱۶ سازمان همکاری های اسلامی برای حل مشکلات برادران و خواهران ما در برما، بشمول احیای مجدد حق شهروندی و گشت گزار آزادانۀ آن‎ها حمایت می‎کند.

او گفت: اتحاد و حس برادری میان ما، یک امر مهم به شمار میرود که همۀ ما باید آن‎را به عنوان یک اولویت حفظ نماییم. ما از موضوعی که برای جلسۀ امسال درنظر گرفته شده است استقبال می‎کنیم.

وی در ادامه افزود که سال گذشته افغانستان توأم با چالش‎ها و پیشرفت‎هایی در عرصه های گوناگون بود و از لحاظ امنیتی، ارتش و پولیس در جنگ علیه افراط گرایی در سطح ملی به پیشرفت‎های زیادی دست یافته اند. مردم در رویارویی با چالش‎ها به خاطر رسیدن به یک آیندۀ روشن از خود استقامت نشان میدهند.

او گفت: از جانب دیگر، ما از هیچ تلاشی بخاطر ایجاد صلح پایدار برای شهروندان خویش دریغ نمی ورزیم. در چند ماه اخیر، فعالیت های دیپلوماتیک خویش را در زمینۀ گروه همآهنگی چهار جانبه افزایش داده ایم تا نتایج ملموسی را در تلاش‎های صلح بدست آوریم.

ما از آمادگی سازمان همکاری های اسلامی برای اشتراک فعالانه در حمایت از یک افغانستان صلح آمیز، باثبات، و مرفه قدردانی میکنیم و بنابراین ما با اشتیاق زیادی منتظر کنفرانس بین المللی علمای اسلام هستیم که قرار است به ابتکار سازمان همکاری های اسلامی برگزار شود.

او گفت: ما اطمینان داریم که این گردهمایی در زمینۀ ارتقای تلاش‎های صلح از ارزش به سزایی برخوردار خواهد بود.

وی در پایان تصریح نمود که اتحاد و همکاری، ما را قادر می‎سازد تا دشواری‎های زیادی را که در جهان اسلام وجود دارد از میان برداریم و ما باید نقش سازمان کنفرانس اسلامی را در راستای تلاش بخاطر یک جهان با امن و مرفه برای کافۀ بشریت تقویت نماییم. پس بیایید تا تلاش‎های خود را به خاطر بدست آوردن اهداف برنامۀ عملی ۲۰۲۵ افزایش دهیم.

Author

About Author