اطمینان مسئولین امنیتی از برگزاری انتخابات

مسئولین امنیتی افغانستان از آمادگی های همه جانبه نیروهای امنیتی کشور برای برگزاری مؤفقانه انتخابات، ریاست جمهوری و شورای ولایتی تا چهار روز دیگر خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، جلسه نوبتی شورای امنیت ملی با حضور اعضای شورای امنیت ملی و اعضای کمیسیون مستقل انتخابات و کمیسیون سمع شکایات انتخاباتی به ریاست حامد کرزی در ارگ دایر شد.

در آغاز جلسه رئیس جمهور، حضور محمد یونس قانونی را در اولین جلسه شورای امنیت ملی پس از تعیین شان به حیث معاون اول ریاست جمهوری خیر مقدم گفته و خواهان مؤفقیت مزید شان در امور کاری گردید.

سپس وزیر امور داخله در مورد وضعیت امنیتی جاری کشور معلومات داد و از آمادگی های همه جانبه نیروهای دفاعی و امنیتی ملی کشور بخاطر برگزاری مؤفقانه انتخابات پیشرو اطمینان داد.

همچنان در جلسه روی افزایش تحرکات دشمن از جمله حملات تروریستی اخیر در شهر کابل بحث صورت گرفت و تصمیم اتخاذ گردید تا بخاطر دفع اینگونه تهدیدات، تشریک مساعی میان نیرو های امنیتی تقویت بیشتر یابد.

بر اساس گزارش وزیر امور داخله، جلسه شورای امنیت ملی از افزایش تخطی های سرحدی به ویژه ازدیاد حملات از آن سوی خط دیورند ابراز نگرانی جدی نمود.

وزیر امور داخله گفت که در چند روز اخیر به صورت منظم و سیستماتیک حملات بالای پوسته های سرحدی افغان صورت گرفته است.

شورای امنیت ملی به وزیر امور خارجه دستور داد تا اعتراض حکومت افغانستان را درباره حملات از خاک پاکستان به نوار مرزی از طریق سفیر پاکستان به اطلاع مقامات آن کشور برساند.

در بخش دیگر جلسه، رئیس کمیسیون مستقل انتخابات اعلام داشت که که در روز انتخابات نزدیک به ۹۰ در صد مراکز رای دهی در سراسر کشور به روی واجدین شرایط رای دهی باز خواهند بود.

همچنان رئیس کمیسیون مستقل انتخابات گفت که جزئیات مراکز رای دهی و چگونگی دسترسی مردم طی یک جلسه جداگانه با تمام کاندیدان ریاست جمهوری و شورای ولایتی در میان گذاشته خواهد شد.

رئیس کمیسیون سمع شکایات انتخاباتی از جلسه خواست تا تمام اعضای حکومت افغانستان اصل بی طرفی را در انتخابات پیشرو جداً رعایت نمایند که این موضوع از جانب اعضای شورای امنیت ملی مورد تأئید قرار گرفت.

ضمن ارزیابی گزارشات ارائه شده در مورد امنیت انتخابات، رئیس جمهور بر اصل استقلال و عدم جانبداری کمیسیون مستقل انتخابات و کمیسیون سمع شکایات انتخاباتی تأکید ورزیده خاطر نشان کرد که رعایت اصل بی طرفی و حفظ استقلال این دو نهاد متضمن نهادینه شدن دموکراسی در دراز مدت در افغانستان خواهد شد.

حامد کرزی گفت هرگاه به نمایندگی از من کسی در روند انتخابات و یا کاندیدان اعمال نفوذ نماید، به هیچ وجه نماینده رئیس جمهوری اسلامی افغانستان تلقی نشده و حقیقت نخواهد داشت.

همچنان جلسه شورای امنیت ملی حمله اخیر بر اتباع خارجی در ناحیه هفتم شهر کابل را تقبیح نموده و پیرامون حادثه مذکور  اجرای تحقیقات بیشتری را هدایت صادر نمود.

سپس مشاور امنیت ملی پیرامون اجراآت صورت گرفته در مورد نشر خبر کشتار افغان ها توسط نیرو های بریتانیایی مستقر در ولایت هلمند معلومات داد.

روزنامه ای “دیلی میل” در شماره ۲۲ مارچ ۲۰۱۴ خویش از زبان یکی از افسران نظامی کشور شاهی بریتانیا که اخیراً کتابی به نشر رسانیده، نوشته است که به عساکر این کشور طی سال های ۲۰۰۶ الی ۲۰۰۹ میلادی در ولایت هلمند اجازه داده شده بود تا اتباع افغانستان را بدون موجب مورد هدف قرار دهند. این مجوز باعث گردید تا تعداد از افغان ها توسط عساکر انگلیسی به قتل برسند.

مشاور امنیت ملی افزود که از سفارت کشورانگلستان رسماً تقاضا گردیده است تا دولت انگلیس در زمینه توضیحات بیشتری را پیرامون نشر این خبر ارائه نماید. شورای امنیت ملی نشر این خبر را با نگرانی تمام دنبال می کند و  خواهان پاسخ رسمی و هرچه زودتر دولت بریتانیا در زمینه می باشد.

در اخیر جلسه وزیر امور خارجه در رابطه به مسوده موافقتنامه همکاری های جامع امنیتی میان جمهوری اسلامی افغانستان و جمهوری اسلامی ایران معلومات داد.

شورای امنیت ملی فیصله نمود تا گروپ کاری بین الوزارتی به منظور کار روی سند یاد شده و نهایی سازی آن تحت ریاست وزارت امور خارجه تشکیل گردد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *