اسلام آباد رهبران شورشیان طالب را به میز مذاکره می آورد

150822094651_sartaj_aziz_624x351_afpمشاور امنیت ملی و امور خارجی نخست وزیر پاکستان ادعا کرده است که اسلام آباد بالای رهبران شورشیان طالب افغانستان نفوذ دارد و آنها را به میز مذاکره خواهد آورد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، سرتاج عزیز به تازه گی و پیش از آغاز گفتگوهای رودرروی صلح افغانستان، در مرکز انستیتوت تحقیقات روابط خارجه در واشنگتن گفته است که رهبران شورشیان طالب با خانواده هایشان در پاکستان زنده گی می کنند.

رسانه های پاکستان با بازتاب سخنان عزیز، آورده اند که پاکستان نفوذ خوبی بالای رهبران افغانستانی شورشیان طالب دارد و برای کشاندن طالبان به پای میز گفتگوهای صلح، از تمام این نفوذ استفاده می ‌کند.

مشاور امنیت ملی و خارجی نخست وزیر پاکستان گفته است که می توانند بر طالبان، فشار بیاورند؛ اما به جای کابل، نمی ‌توانند با آنان، گفتگو کنند و این کار باید توسط حکومت کابل صورت گیرد.

گفته های عزیز در حالی مطرح می شوند که قرار است گفتگوهای رودرروی نماینده گان حکومت افغانستان و شورشیان طالب در هفته اول ماه روان میلادی به میزبانی اسلام آباد انجام شود.

تصمیم گفتگوهای رودرروی صلح در آخرین نشست نماینده گان افغانستان، امریکا، چین و پاکستان در کابل گرفته شد.

از سویی هم، دیروز فرمانده جدید نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان تعیین شده و در سخنانی اظهار داشت که نسبت به طالبان شناخت کافی دارد و صحبت با آنها را به زمان دیگری موکول می کند.

همچنین جنرال راحیل شریف، رئیس ستاد ارتش پاکستان نیز در سفری از پیش اعلام نشده، دیروز به کابل آمده و با مقام های افغانستان در مورد پروسه صلح گفتگو کرد.

حال باید دید که گفتگوهای رودرروی صلح با شفافیتی که آقای عزیز در مورد نفوذ پاکستان بر رهبری شورشیان طالب داده است، چه پیامدی به دنبال خواهد داشت؟

Author

About Author