استاد عطا محمد نور : از حضور جامعه جهانی استفاده نکنید، توسط انگلیس‌ها و آمریکایی‌ها ما را نترسانید

در  مراسم بزرگذاشت از شهادت استاد ذبیح الله که در یکی از تالارهای شهر مزار شریف برگزار شده بود، در این همایش از کارنامه‌های استاد ذبیح الله یادبود شد و پیرامون برکناری استاد عطا محمد نور نیز حمایت‌های  از اقشار مختلف جامعه صورت گرفت.

استاد عطا محمد نور در شروع سخنرانی خود داستان شهادت استاد ذبیح الله شهید بیان کرد، از رشادت‌های و پایمردی‌های شهدای راه آزادی و جهاد افغانستان یاد بود کرد.

در بخش دوم سخنرانی خود به موضوع برکناری خودش پرداخت و خود را یک طرف حکومت خواند و گفت که من به امضای کسی والی بلخ تعیین نشدیم که به امضای کسی دیگر برکنار شوم.

استاد عطا انتخابات سال ۲۰۱۴ را مضحک، مسخره و خنده دار خواند و حکومت وحدت ملی را حاصل توافق‌نامه سیاسی خواند و اظهار داشت  که این حکومت را جان کیر ساخته است.

همچنان استاد عطا محمد نور گفت که جمعیت اسلامی توانست در محور خود یک اتحاد انتخاباتی خوب را بوجود آورد و از همه اقوام و اقشار حمایت می شد.

و گفت که جمعیت اگر نمی بود انتخابات معنی نداشت.

در مورد مذاکرات خود با ارک ریاست جمهوری نیز حرف‌های زد که بخش از آن حرف‌ها این بود « ما با رییس جمهور دو نیم ساعت مذاکره کردیم و ۲۵ وزارت را تقسیم کردیم و رییس جمهور پافشاری داشت که وزارت‌های سکتوری تقسیم نمی‌شوند و استاد عطا گفت که ما رییس جمهور را قناعت دادیم.»

استاد عطا در بخش دیگر از این اظهارات خود گفت که از چهار وزارت کلیدی دفاع و خارجه ما گرفتم ولی داکتر عبدالله عبدالله نتوانست وزارت دفاع را حفظ کند.

همچنان استاد عطا گفت که ریاست امنیت ملی به تیم اصلاحات و همگرایی داده شده بود که فردای روز مذاکره داکتر عبدالله به استاد عطا زنگ و گفته است که « MI6 , CIA» فشار وارد کرده اند که نبیل به حیث رییس امنیت بماند و استاد عطا گفت که ما هم ناچار قبول کردیم.

استاد عطا، داکتر عبدالله را مار آستین خواند و گفت که ما داکتر عبدالله را از هند گرفته به کابل آوردیم و به گفته خارجی‌ها بدون مشوره با ما در سال ۲۰۰۹ حکومت حامدکرزی را قبول کرد.

استاد عطا خاطرۀ از مارشال فهیم را ذکر کرد و گفت که مارشال فهیم همیشه می‌گفت که داکتر عبدالله شما را به سر منزل مقصود نمی‌رساند.

همچنان استاد گفت که جمعیت اسلامی این توانایی را دارد که نماینده خود در سپیدار را برکنار کند.

استاد عطا در مورد تهدیدات که شده بود گفت که « از حضور جامعه جهانی استفاده نکنند و توسط انگلیس‌ها و آمریکایی‌ها ما را نترسانید.»

در ادامه اظهار داشت که ما دیموکراسی می‌خواهیم و این حکومت باید به وقت معین خود به پایان برسد اما باید ما هم خواهان حق خود باشیم.

عطا همچنان گفت که « من بخاطر در کرسی ولایت بلخ باقی می مانم تا پروژه طالب و وداعش سازى ناکام بماند.»

همچنان در مورد برکناری خود گفت که «اطاعت از صلاح الدین ربانی، رئیس جمعیت اسلامی واجب است و اگر بگوید از ولایت کنار می‌روم‌، من والی هستم واگر پیشنهاد های جمعیت را قبول نکنید، تا آخرین دوره‌ی حکومت والی می باشم.»

در ادامه گفت که « من صلاحیت را به حزب جمعیت داده ام.»

استاد عطا، داکتر عبدالله را متهم کرد که مجاهدین را تخریب می‌کند و به خانواده قهرمان ملی احترام ندارد و با لحن تند گفت که دندان‌های که داکتر عبدالله بخاطر ما تیز کرده است به کمک خدا می‌کشیم.

استاد عطا در مورد ملاقات شورای انسجام جمعیت با ارگ گفت که « داکتر عبدالله عبدالله شورای انسجام حزب جمعیت را نزد اشرف غنی فرستاد و داکتر عبدالله را «عزت فروش» خواند. »

این حرف‌های استاد عطا محمد نور واکنش‌های در فضای مجازی داشت و تا حال ارگ و سپیدار در این مورد اظهار نظر نکرده اند.

اما امرالله صالح رییس پشین امنیت ملی در صفحه رسمی فیسبک خود نگاشته است که «قابلیت و مهارتی که سیاستگر را ماندگار می سازد حل اختلافات در سطح کل و بخصوص در صف خودیست. بحران ، شکست ، عقب گرد ، بن بست و حتی دشواری های سیاه و بی پایان نباید از عفت در گفتار ، وقار در رفتار و بلندا در نوشتار ما بکاهد. مهار احساسات در لحضات بحرانی خصلت انسانهای بزرگ و هدفمند است. »

در ادامه این نوشته صالح گفته است که «همه ای ما شاهدان زنده از تلاطم عصر شعار گرایی افراطی در ابعاد مختلف زنده گی هستیم و این اعتدال و خونسردی محاسبه شده ست که پایدار و مستحکم می ماند. توسل به تندی و پرخاشگری در شرایط سیاسی آنهم در داخل صف به هیچ صورت درز های ایجاد شده را پر نمی سازد و هیچ چیز را کند یا تیز نمی سازد.»

 

ندیم پارسینا

 

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *