آمادگی اتحادیه اروپا برای لغو تحریم‌ها علیه ایران

اتحادیه اروپا می‌گوید که آماده است تا برخی تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران را به زودی بردارند، در حالی که کارشناسان بررسی می‌کنند که تهران بندهای توافق هسته‌ای را که در ژنو سوئیس به آن دست یافتند، اجرا می‌کند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، در جلسه روز دوشنبه، وزرای خارجه بلوک ۲۸ عضوی اتحادیه اروپا، از توافق ۲۴ نوامبر در ژنو حمایت کردند و آن را به عنوان نشانه‌ای از تعهد همه طرف‌ها برای اعتمادسازی و کاهش تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای ایران توصیف کردند که مدت‌ها در انتظارش بودند.

وزرای اتحادیه اروپا در بیانیه خود اعلام کردند: اجرای سریع اقدامات داوطلبانه توسط همه طرف‌ها در حال حاضر، کلیدی است.

آن‌ها در ادامه افزودند: ایران باید تعهدات خود را با حسن‌نیت اجرا کند و شورا نیز متعهد می‌شود که گام‌های لازم را برداشته و آن دسته از تحریم‌های اتحادیه اروپا که در برنامه اقدام مشترک آمده است برداشته شوند.

براساس این بیانیه، تحریم‌ها، پس از آنکه بازرسان آژانس انرژی اتمی اجرای اقدامات مرتبط با برنامه هسته‌ای توسط ایران را تایید کردند، به حالت تعلیق درمی‌آید.

در ۲۴ نوامبر، ایران و پنج عضو دایم شورای امنیت سازمان ملل به علاوه آلمان، به یک توافق موقت رسیدند که هدف آن ایجاد زمینه برای حل و فصل کامل مناقشه یک دهه‌ای غرب با ایران بر سر برنامه انرژی هسته‌ای این کشور بوده است.

ایران در جهت اعتمادسازی برخی از ابعاد فعالیت‌های هسته‌ای خود را متوقف کرده است و در مقابل، این شش قدرت، توافق کرده‌اند که برخی از تحریم‌های موجود علیه جمهوری اسلامی ایران را بردارند، علاوه بر این در مدت شش ماه نباید هیچ تحریم جدیدی علیه ایران اعمال شود.

براساس گزارش‌ها، معاون وزیر خارجه ایران قرار است امروز سه‌شنبه مذاکراتی با کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بروکسل، پایتخت بلژیک داشته باشد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *