گسترش بی رویه خدمات مخابراتی و تکنالوژی در کشور

وزارت مخابرات وتکنالوژی معلوماتی و اداره حمایت از سرمایه گذاری افغانستان (آیسا) قراردادی را به منظور بلند بردن ظرفیت هادر بخش مخابرات وفناوری ارتباطی در کابل امضا کردند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه،  میرزی سنگین وزیرمخابرات وتکنالوژی معلوماتی کشور میگوید که تمام زیرساخت های مخابرات وارتباطات در افغانستان تکمیل شده، تقریبا تمام افغانستان تحت پوشش خدمات مخابراتی مبایل قرار گرفته اند.

وی گفت، فایبرنوری درحال تکمیل شدن است وتا چند ماه دیگر مناطق مرکزی وشمال کشور نیز به فایبرنوری وصل میگردند و همچنان ۳G به سرعت درحال توسعه است وتا یکسال دیگر ۸۰% مردم تحت پوشش تری جی قرار خواهد گرفتند.

او خاطرنشان ساخت که اکنون نیاز احساس میشود که هرچه بیشتر از این زیرساخت ها در تجارت، صحت، حکومتداری، بانکداری وکار آفرینی استفاده های وسیع صورت گیرد.

سنگین می افزاید« درافغانستان تا کنون ۶ تا ۷ نوع استفاده از زیربنای مخابرات وفناوری ارتباطی صورت میگیرد در حالیکه برخی از کشورهای پیشرفته دیگر از زیربنایی ارتباطی شان به بیش از ۲۰۰۰ نوع استفاده مینمایند، سکتور مخابرات امروزه خیلی وسعت یافته، درافغانستان به صدها شرکت نیاز است تا انواع مختلف خدمات مخابراتی وارتباطی را به مقاصد مختلف حیات جمعی ارائه نمایند وتوقع میرود که صدها هزار شغل جدید دیگر نیز ایجاد شده بتوانند.»

به گفته او هم اکنون درافغانستان ۱۴۲ شرکت دربخش مخابرات فعالیت دارند.

با این حال وفی الله افتخار رییس اداره  آیسا میگوید که یکی از هداف مهم این توافقنامه  ایجاد هم آهنگی های لازم میان اداره های دولتی میباشد.

به قول او مقررات بروکراتیک اداره های دولتی وعدم هم آهنگی میان این اداره ها سبب میشود که هم وقت زیادی ضایع گردد وهم هزینه خدمات فوق العاده بالا برود، بنا براین نیاز احساس میشود که از طریق زیرساخت های ارتباطی هم آهنگی های لازم به صورت الکترونیکی فراهم گردد.

وی می افزاید« بیکاری یکی از معضلات جدی دولت ومردم افغانستان است، سکتور مخابرات وارتباطات افغانستان ظرفیت کار آفرینی وسیعی دارد بنابراین بابد تلاش شود تا ازاین ظرفیت در کاهش بیکاری درکشوراستفاده صورت گیرد.»

به قول مسولان چیزی بالاتر از۲ میلیارد دالر تا کنون در بخش مخابرات افغانستان سرمایه گذاری شده است وصد ها میلیون دالر دیگر ظرفیت جذب سرمایه گذاری این بخش را داراست.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *