هولوکاست در یکاولنگ

شاید تاریخ ۱۹ جدی سال ۱۳۷۹ برای مردم افغانستان به ویژه باشندگان منطقه یکاولنگ ولایت بامیان فراموش نشدنی باشد، شاید هولوکاست را مردم این منطقه به چشم دیدند.

مردم یکاولنگ از ماه جدی خاطره خوبی ندارند؛ چون دریای خون در این منطقه سرازیر شد و بیش از ۳۵۰ تن از سوی طالبان مسلح قتل عام شدند.

مردم یکاولنگ به چشم دیدند که طالبان عزیزانشان را تیرباران کرده و به قتل رساندند.

نوزدهم جدی سال ۱۳۷۹ بود، برف در یکاولنگ باریده بود این منطقه سفیدپوش شده بود؛ اما با ورود طالبان به ولسوالی یکاولنگ، نوجوانان، جوانان و مردان مرکز و مناطق اطراف به صورت جمعی تیرباران شده و رنگ برف ها «سرخ» شد.

طالبان بعد از اینکه افراد تحت امرشان این ولسوالی را ترک کرده بودند، در انتقام به این اقدام، باقیمانده مردم را به گلوله بستند.

بدون شک حادثه خونین یکاولنگ که روایت تلخ از به گلوله بستن کودکان، نوجوانان، جوانان و بزرگسالان و آواره شدن صدها خانواده در فصل سرما از جمله بی پیشینه ترین رویدادهای معاصر در عصر طالبان است.

ولایت بامیان بویژه ولسوالی یکاولنگ از جمله ولایاتی بود که در عصر طالبان بعنوان جبهه مقاومت مطرح شد.

در ۱۹ جدی سال ۱۳۹۷، طالبان پس از چیره شدن به جناح مخالف خود، گروه گروه انسان ها را از نقاط مختلف این ولسوالی بدون کدام جرم و گناه به کام مرک کشاند و آرامش مردم این ولسوالی را برای همیش از چهره های خندان شان گرفت.

گفته می شود که طالبان نیز بر اساس سوء تفاهم ایجاد شده، دهقانان و افرادی که هیچگونه دخالتی در جنگ میان این حزب وحدت و طالبان نداشتند را در ۱۹ جدی بازداشت و به قتل رساند.

به همین منظور، همه ساله در نوزدهم جدی خاطره دردناکی برای مردم یکاولنگ تازه می شود؛ خاطره ای که تا حال عاملین آن نیز مشخص نشده است.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *