ناتو به حمایت خود از افغانستان تا ۲۰۲۰ ادامه می دهد

“ینس استولتنبرگ” دبیرکل پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) می گوید که اوضاع امنیتی در افغانستان هنوز به شدت نابسامان است و همین امر علت باقی نگه داشتن نیروهای ناتو در این کشور و افزایش تعداد نظامیانش در آن و ادامه حمایت مالی از نیروهای امنیتی افغان تا سال ۲۰۲۰ می باشد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، دبیرکل پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در پایان نشست وزرای دفاع کشورهای عضو ناتو روز گذشته در بروکسل گفت: ما به ماموریت خود یعنی «دفاع قاطعانه» از افغانستان ادامه می دهیم و می توانم تاکید کنم که حضور خود را در این کشور افزایش خواهیم داد.

وی در این نشست خاطرنشان کرد: به عهده گرفتن کامل مسئولیت اوضاع امنیتی در افغانستان توسط نیروهای افغان به ناتو این اجازه را داد که نیروهای رزمی خود را که تعدادشان به بیش از ۱۰۰ هزار نفر می رسید عقب بکشد و به ماموریت کنونی خود در زمینه آموزش با حضور بیش از ۱۳ هزار نظامی بپردازد.

طارق شاه بهرامی، سرپرست وزارت دفاع افغانستان در این نشست به نمایندگی از افغانستان شرکت کرده بود.

استولتنبرگ در پاسخ به یک خبرنگار درباره وجود پناهگاه‌های تروریست‌ها در مناطق مرزی پاکستان گفت که مطرح کردن این مسئله به عنوان بخشی از راه حل پایان جنگ در افغانستان مهم است.

وی افزود که قرار نیست ناتو اقدام دامنه فعالیت‌های نظامی خود در افغانستان را گسترش دهد، اما افزایش شمار سربازان و حضور نظامی ناتو برای آموزش سربازان ارتش افغانستان و پشتیبانی از نیروهای نظامی آن کشور صورت می‌گیرد.

هدف از افزایش حضور نظامی ناتو در افغانستان وادار کردن نیروهای طالبان به مذاکره و یافتن یک راه حل سیاسی برای این کشور اعلام شده است. حال آنکه افزایش حضور نظامی کشورهای خارجی در افغانستان تاکنون مانع مذاکره طالبان شده است.

هنوز روشن نیست که ناتو قصد اعزام چند هزار سرباز را دارد اما گفته می‌شود که شمار این سربازان به ۱۶ هزار نفر خواهد رسید.

در شرایط کنونی نقش نیروهای ناتو در چارچوب ماموریت حمایت قاطع، آموزش، مشاوره و کمک‌رسانی به حدود ۳۵۰ هزار نیروی امنیتی افغانستان است که مسئولیت تامین امنیت در سراسر کشور را از آغاز سال ۲۰۱۵ به عهده گرفته‌اند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *