محافظ والی قندهار در حضور خارجی ها چطور مسلح بود؟

نزدیک به ۲۰ روز از حادثه خونین قندهار می گذرد و در این مدت بحث ها و تبصره های زیادی مورد نوعیت ترور جنرال رازق، فرمانده پیشین پولیس این ولایت به گوش می رسد.

مقام های امنیتی افغانستان بارها و با تاکید و با عجله ای که تا حال در هیچ مورد مشابه ای انجام نداده بودند، اعلام کردند که فرد مهاجم یک سرباز افغانستانی بوده که با تذکره جعلی، نام جعلی و ضمانت خط جعلی به عنوان محافظ آقای ویسا، والی قندهار فعالیت می کرده است.

در این بررسی ها گفته شده است که این فرد مهاجم، تنها بعد از گذشت مدت کوتاهی از آغاز فعالیتش اقدام به تیراندازی در مراسمی را می کند که فرمانده هان برجسته نیروهای حمایت قاطع در افغانستان حضور دارند.

در تصاویری که دیده می شود، هیچ سرباز افغان مسلح دیده نمی شود و تمام محافظت از سوی سربازان خارجی تا «دندان مسلح» گرفته شده است.

پس چطور یک سرباز افغان مسلح می تواند با حضور نیروهای خارجی ای که در هر مکان (زمین و هوا) بدون درنگ افراد مشکوک را هدف قرار می دهند، خود را به نزدیکترین نقطه برساند و بالای حاضرین شلیک کند؟

محافظین خارجی که اجازه حضور با هر نوع اسلحه را دارند و پیش از مراسم نیز به صورت کلی امنیت را از اتاقها، پشت بام و زیرزمین ها تامین می کنند، چطور اجازه خواهند داد که یک سرباز افغان ـ که در اینگونه مراسم هیچ اعتمادی بالای آن از سوی خارجی ها نیست ـ مسلح به حاضرین نزدیک شود؟

در تصاویری که به نشر رسیده هم هیچ سرباز افغان و مسلحی حتی در دورترین فاصله حاضرین خارجی و داخلی مراسم دیده نمی شود، پس چطور می شود که یک سرباز با لباس نظامی و متمایز از دیگران بتواند به راحتی بالای حاضرین شلیک کرده و فرد مشخصی را ترور کند؟

ترور جنرال رازق را طالبان مسلح به عهده گرفتند و ادعا کردند که فرد نفوذی بعد از آموزش زیاد موفق شده به صفوف محافظین والی داخل شود و بعد از مدتی برنامه را عملی سازد؛ اما این امر نیاز به تحقیقات بیشتر دارد تا زوایای این ترور مشخص گردد.

 

 

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *