بودجه مالی ۱۳۹۹ با همه جنجالها تصویب شد

مجلس نمایندگان که به دلیل «عدم توازن» در طرح بودجه سال مالی ۱۳۹۹، آن را رد کرده بود، در آخرین روز کاری پیش از رخصتی های زمستانی، این طرح را تصویب کرد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، آخرین روز کاری مجلس نمایندگان پیش از رخصتی های زمستان، امروز (۲جدی) برگزار شده و بحث اصلی آن نیز طرح بودجه مالی سال ۱۳۹۹ بود.

در این نشست که با تنش های فراوانی همراه بود و نشرات زنده آن نیز از سوی هیئت اداری قطع شد، طرح بودجه با افزایش ۲۹ میلیون افغانی نسبت به بودجه سال گذشته با اکثریت آرا به تصویب رسید.

بودجه سال مالی ۱۳۹۹ بیش از ۴۲۸ میلیارد افغانی را پوشش می دهد که ۲۸۹ میلیارد آن بودجۀ عادی و ۱۳۹ میلیارد آن بودجه انکشافی است.

این طرح در نشست امروز، با ۱۰۱ رای موافق و ۴۵ رای مخالف، تصویب شد.

پیش از این «عدم توازن» در پروژه ها و برنامه های مشخص بودجه، مانع تصویب آن شده و دوباره به وزارت مالی برگشت داده شد.

عبدالظاهر تمیم، نماینده مردم غور در مجلس به خبرگزاری خاورمیانه گفت «از خواست مردم و نمایندگان غور برای ساخت سرک حلقوی به هرات تنها ۱۰کیلومتر آن در بودجه گنجانده شده است.»

به گفته وی، نمایندگان برای تصویب قوانین و طرزالعمل ها تنها حق استفاده از کارت های سبز و سرخ را دارند که در طرح بودجه نیز به همین منظور، کارت های سبز بیشتر بوده و تصویب شد.

تمیم تاکید کرد که وزارت مالیه مکلف است که در سند بودجه تمام پروژه های ملی را گنجانده و برنامه های موثر، شفاف و متوازن باشد و محرومیت ها در نظر گرفته شده باشد؛ اما در سندی که تصویب شد، این رویکرد دیده نمی شد.

در عین حال، سید عظیم کبرزانی، منشی کمیسیون مالی و بودجه مجلس در گفتگو با خاورمیانه اظهار داشت که کمیته رهبری کمیسیون های مجلس در حدود ۲۰ روز با نهادهای بودجوی صحبت کرده و نظرات آنها را در نظر گرفته و با توجه به خواست شان تغییرات در طرح بودجه وارد کرد.

به گفته وی، بحث و مشکل عمده در بودجه، کسر بودجه در حدود ۱۲.۵ میلیارد افغانی بود و تغییراتی در بخش های معارف، صحت و دیگر بخش ها وارد شد.

کبرزانی تصریح کرد که هیچ فشاری از سوی دولت نبوده و تغییرات ایجاد شده قناعت وکلا را حاصل کرده و رای موافق دادند.

از سوی دیگر، منشی کمیسیون مالی و بودجه تاکید کرد که با تغییرات لازم دست حکومت از مصرف در کود ۹۱ محدود شده است، وی گفت: «در کود ۹۱ ماده ۲۲ اصولنامه اضافه شد که دست حکومت بند می شود و قید شده که هر مصرف از این کود، منوط به اجازه کمیسیون مالی پارلمان است.»

با این حال، شمعروز خان مسجدی، سخنگوی وزارت مالیه از تصویب بودجه سال مالی توسط مجلس استقبال کرده است.

قابل ذکر است که بودجه مالی سال گذشته کشور در حدود ۳۹۹ میلیارد افغانی بود که ۲۷۵ میلیارد افغانی آن به بودجه عادی اختصاص داده شده بود.

 

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *