انشعاب جنجال بر انگیز در حزب افغان ملت

حزب افغان ملت که سابقه‏ فعالیت سیاسی درازمدت در افغانستان دارد در معرض انشعاب تعدادی از اعضایش قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری خاور میانه، در برنامه‌ای که روز گذشته (۱۴ اسد) در کابل برگزار گردیده بود، پیشتر از رسانه ها داخلی و خارجی به منظور پوشش خبری در این برنامه به نامه‏ی رسمی با نام حزب افغان ملت دعوت شده بودند اما این برنامه منجر به درگیری میان اعضای سابق و انشعاب کننده  شد.

این کنفرانس که با تعداد انگشت شماری برگزار گردید، حین قرائت بیانیه‌ی این حزب که توسط داکتر محمد امین واکمن، رییس حزب افغان سوسیال دموکرات (افغان ملت) خوانده می‏شد کسی از گوشه‌ای میزی بلند شد و لب به اعتراض گشود که این حزب کی اعلام موجودیت کرده و کجاست اساسنامه وجوازش و…؟ این اعتراض اجندای این نشست را که گفته می‏شد اعلام برنامه‏های انتخاباتی این حزب بود با اختلال مواجه ساخت.

اعتراض این جوان که خود را از اعضای حزب افغان ملت معرفی کرد ابتدا با خشونت لفظی و سپس به درگیری‏های فیزیکی منجر شد؛ اما اعضای انشعابی، این جوان را فرد “لوچک” خواند که برای احراز جایگاه نزد سران سابق حزب تلاش می‏کند.

اما جوان معترض معتقد بود که این‌ها از نام حزب استفاده نموده و با توجه به نزدیک شدن انتخابات می‏خواهند معامله کنند. وی با صدای بلند فریاد می‌زد این‏ها به نام حزب افغان ملت هیچ‏گونه جواز رسمی ندارند.  به گفته‏ی وی، امین واکمن همیشه در امریکا و خارج است؛ اما در وقت‏های حساس برای سوء استفاده به کابل می‌آید.

با این حال، همایون امان، عضو حزب افغان ملت که یکی از برگزارکنندگان این کنفرانس بود گفت:”آقای احدی کنگره را که دایر کرد خط ومشی اساسی حزب را تغییر دادند واین کار خلاف اصول حزب است به همین اساس بود که حزب را منحل اعلان کردیم.”

وی خاطر نشان ساخت که  حزب ما سوسیال دموکرات است، نشریه‏ی ما به نام افغان ملت بوده و خواهد بود و افرادی که امروز برنامه را مختل کردند می‏خواهندکه امتیاز بگیرند و هیچ جایگاه در حزب ندارند. حزب سوسیال دموکرات ثبت رسمی بود، ولی انوارالحق احدی در غیاب ما این حزب را بنام افغان ملت ثبت کرده و استراتیژی آن را تغییر داده است.

با این حال، باید دید که این انشعاب جنجال برانگیز چه تأثیر بر ساختار و عملکرد این حزب خواهد گذاشت.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *