امریکا میخواهد، هند کرزی را برای امضا پیمان امنیتی تحت فشار قرار دهد!

امریکا ابراز امیدواری کرده که هند حامد کرزی را برای امضای پیمان امنیتی دوجانبه با واشنگتن تحت فشار قرار دهد که قانونگذاران امریکا از تاخیر در امضای این موافقتنامه خشمگین هستند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، یک مقام بلندپایه امریکا در گزارش خود به کمیته ای از سنای امریکا گفت اطمینان دارد افغانستان به رغم تاکید کرزی بر اینکه رئیس جمهور آینده این کشور درباره سرنوشت پیمان امنیتی با امریکا تصمیم گیری خواهد کرد، وی سرانجام این موافقتنامه را که باعث خواهد شد حدود ۱۲ هزار نفر از نیروهای امریکایی پس از سال ۲۰۱۴ در افغانستان بمانند امضا خواهد کرد.

جیمز دابینز نماینده ویژه امریکا در امور افغانستان و پاکستان افزود سفر آینده وی به هند می تواند موثر باشد زیرا وی از روابط خوبی با دولت هند برخوردار است، کرزی اواخر این هفته به هند سفر می کند، وی تصریح کرد همه قدرت های منطقه ای به جز ایران کرزی را تشویق کرده اند این موافقتنامه امنیتی دوجانبه را امضا کند.

دابینز گفت: شی جینپینگ رئیس جمهور چین، نواز شریف نخست وزیر پاکستان و ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در میان آن دسته از سران کشورها هستند که از کرزی خواسته اند این موافقتنامه را امضا کند،  برخی از این سران کشورها از حضور نظامی امریکا در آسیای مرکزی حمایت نمی کنند اما همه به این مسئله اذعان دارند که بدون ادامه حضور نظامی بین المللی در افغانستان و حمایت اقتصادی از این کشور، افغانستان با خطر جنگی داخلی روبرو خواهد بود.

وی افزود چنین جنگی به ظهور گروه های افراطی و سیل آوارگان افغان به کشورهای دیگر منجر خواهد شد.

هند از نقش نظامی امریکا و کمک دو میلیارد دالری این کشور به افغانستان برای بازسازی این کشور حمایت کرده است.

چاک هیگل وزیر دفاع امریکا نیز گفت وزیر دفاع افغانستان بار دیگر به وی اطمینان داده است موافقتنامه امنیتی بین واشنگتن و کابل به موقع امضا خواهد شد، وی همچنین اضافه کرد: گمان نمی کند فشار بیشتر امریکا بتواند در تلاش برای متقاعد کردن کرزی به امضا این موافقتنامه مفید باشد.

رئیس جمهور کرزی همچنان در برابر فشار مقامات دیپلماتیک برای امضا این موافقتنامه امنیتی مقاومت می کند، این موافقتنامه به نیروهای امریکایی اجازه خواهد داد پس از سال ۲۰۱۴ در افغانستان بمانند تا در آموزش نیروهای افغان و برخی ماموریت های ضد تروریسم مشارکت داشته باشند.

در صورتی که این موافقتنامه دوجانبه امضا نشود، همه نیروهای امریکایی به همراه همه نیروهای خارجی پایان سال آینده از افغانستان خارج خواهند شد.

مقاماتا و ناتو می گویند خواستار تصمیم گیری سریعتر افغانستان در مورد این موافقتنامه امنیتی دوجانبه هستند، فرماندهان نظامی می گویند برای برنامه ریزی و هماهنگی با متحدان برای ماموریت پس از سال ۲۰۱۴ به زمان نیاز دارند.

کرزی تاکید دارد تا زمانی که درخواست های وی برآورده نشود، آن را امضا نخواهد کرد.

 

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *