ائتلاف بین المللی مبارزه علیه”گروره داعش” تشکیل شد

به دنبال گسترش فعالیت های تروریستی گروهی بنام “دولت اسلامی عراق و شام” داعش در عراق و سوریه، ایالات متحده امریکا خواهان تشکیل ائتلاف بین المللی مبارزه علیه این گروه تروریستی شد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، برخی گزارشها از عراق حالی از آنست که  گروه داعش “نظامیان دولت اسلامی” با تصرف پایگاه‌های نظامی در عراق و سوریه به سلاح‌های سنگین و پیشرفته نیز دست یافته‌اند.

یک هفته قبل جان کری وزیر امورخارجه امریکا در یادداشتی به روزنامه نیویورک تایمز گفته بود: “در منطقه‌ای قطبی‌شده و دنیایی پیچیده، داعش خطری برای مجموعه‌ای از کشورها، از جمله امریکا است از همین لحاظ برای مقابله با نگرش پوچ و برنامه آنها برای نسل‌کشی، به ائتلافی جهانی نیاز داریم.

در همین حال آقای جان کری روز جمعه (۱۴ سنبله) از تشکیل ائتلاف بین‌المللی مبارزه با داعش خبر داد.

به گزارش رویترز، وزیر امور خارجه امریکا روز جمعه خواستار بررسی راهکار مقابله با گروه تروریستی داعش در نشست رهبران دنیا در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در اوایل ماه مهر شده است.

وی با بیان اینکه علیه داعش یک ائتلاف بین المللی تشکیل شده است خواستار حمایت متحدان امریکا از این ائتلاف شد.

وزیر امور خارجه امریکا می‌گوید تهدید ‘گروه داعش’ فراتر از منطقه خاورمیانه می‌رود و شواهد موجود نشان می‌دهد که اگر با این گروه مقابله نشود آنها فعالیت خود را به عراق و سوریه محدود نخواهند کرد.

با این حال امریکا حملات هوایی خود را با هماهنگی ارتش عراق علیه گروه داعش ادامه داده و از سوی هم امریکا تسلیحاتی را برای تقویت ارتش لبنان به این کشور فرستاده است.

برخی گزارشها حاکی از آنست که جمهوری اسلامی ایران نیز از طرح تشکیل ائتلاف مبارزه علیه داعش از سوی امریکا استقبال کرده است.

بی بی سی به نقل از منابعی مدعی شد که ایران با همکاری با امریکا علیه داعش در شمال عراق موافقت کرده و مقامات ارشد ایران مجوز همکاری و هماهنگی نظامی با امریکا را به فرماندهان نظامی ایران اعطا کرده‌اند.

این درحالیست که عباس عراقچی معاون وزیر خارجه ایران در مصاحبه با فرانس ۲۴در آخرین موضعگیری ایران درباره همکاری ایران با امریکا علیه داعش تاکید کرد که تهران و واشنگتن ممکن است در عراق منافع مشترکی داشته باشند اما این معنای همکاری میان دو کشور نیست و دلیلی برای این کار وجود ندارد.

همچنین باراک اوباما، رئیس‌جمهوری امریکا، نیز در نشست سران اعضای ناتو در ویلز بریتانیا اعللام کرد که امریکا تصمیم دارد از ائتلافی گسترده از جمله متحدان این کشور در خاورمیانه، برای مبارزه علیه گروه «حکومت اسلامی» در سوریه و عراق بهره بگیرد.

آقای اوباما گفت که استفاده از کشورهای منطقه در مبارزه با گروه داعش «به شدت حائز اهمیت» است، با این همه وزارت امور خارجه امریکا تاکید کرده که واشنگتن قصد ندارد در این زمینه با ایران وارد همکاری نظامی شود.

چاک هیگل، وزیر دفاع امریکا در نشست ناتو در ویلز کشورهای بریتانیا، استرالیا، کانادا، دانمارک، فرانسه، آلمان، ایتالیا، لهستان و ترکیه را از اعضای اصلی ائتلاف مرکزی علیه گروه تروریستی داعش معرفی کرد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *