امریکا: روسیه حمله شیمیایی در سوریه را نادیده میگیرد

امريکا می‌گويد، روسيه با ناديده گرفتن “شواهد” در مورد استفاده از سلاح‌های شيميايی در سوريه، خلاف جهت آب شنا می‌کند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، امريکا و متحدان اين کشور دولت سوريه را مسئول حمله شيميايی ۲۱ آگوست در حومه دمشق معرفی می‌کنند، با وجود اين روسيه می‌گويد شبه نظاميان تحت حمايت خارج اين حمله را ترتيب دادند تا بشار اسد، رئيس جمهور سوريه را مسئول آن معرفی کنند.

سرگئي لاوروف، وزير خارجه روسيه روز سه شنبه (۲۶ سنبله) گفت، مسکو اعتقاد دارد اين حمله “اقدامی تحريک آميز” بود.

جنيفر ساکی، سخنگوی وزارت خارجه امريکا با اشاره به اظهارات لاوروف گفت: وی بر خلاف جريان افکار عمومی جهان و مهم از آن مدارک و شواهد، سخن میگويد.”

ساکی گفت، گزارش سازمان ملل “صراحتا تاييد می‌‎کند که تسليحات شيميايی شامل گاز اعصاب سازين در سوريه مورد استفاده قرار گرفته است، همه ما اين را مي‌دانيم، بر اساس نگاه اوليه ما به اطلاعات موجود در اين گزارش، جزئيات مهم حاکی از نقش رژيم اسد در انجام اين حمله است.

روسيه به منظور جلوگيری از حمله امريکا به سوريه، پيشنهاد داده است که تسليحات شيميايی اين کشور تحت نظارت بين المللی قرار بگيرد، جان کری، وزير خارجه امريکا و لاوروف، همتای روس وی روز شنبه در مورد اين پيشنهاد به توافق رسيدند و دمشق نيز فورا اين طرح را پذيرفت.

لاوروف روز سه شنبه تاکيد کرد، قطعنامه‌ای که شورای امنيت سازمان ملل در مورد سوريه صادر خواهد کرد، هرگز به فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد که استفاده از گزينه نظامی را تسهيل می‌کند، اشاره نخواهد کرد.

وی گفت: قطعنامه شورای امنيت، که تصميم شورای اجرايی سازمان منع سلاح‌های شيميايی را تاييد مي‌کند، هرگز دربرگيرنده فصل هفتم نخواهد بود، ما صريحا به اين موضوع در ژنو اشاره کرديم و سندی که در مورد آن به توافق رسيديم کوچکترين اشاره‌ای به آن فصل ندارد.

وزير امور خارجه روسيه افزود، اين قطعنامه روند اجرا شدن تصميمات سازمان منع سلاح‌هاي شيميايي را کنترل و تنظيم مي‌کند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *