امریکا در مقابل دولت افغانستان کوتاه آمد

پس از مدت‎ها تهدید و رایزنی، گفته می‌شود که مقامات امریکایی برای امضای پیمان امنیتی کابل-واشنگتن، شروط دولت افغانستان را پذیرفته است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، معاون سفیر امریکا در افغانستان، در دیدار با فضل الله وحیدی، والی ولایت هرات، گفته است که دولتش خواسته‎های دولت افغانستان را پذیرفته و قرار است تا 2 هفته دیگر پیمان امنیتی کابل-واشنگتن به امضا برسد.

این در حالی است که مقامات ریاست جمهوری تاکنون در این مورد، اظهار نظری نکرده‌اند.

حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان، موفقیت روند صلح، انتخابات شفاف، توقف عملیات شبانه و حمله به منازل مردم، آزادی زندانیان گوانتانامو و تجهیز نیروهای امنیتی افغان را به عنوان شروط برای امضای پیمان امنیتی با امریکا تعیین کرده بود.

رئيس جمهور بر اين خواسته‌های خود مصرانه پافشاری می‌كرد تا جايی كه چندين مقام عالی رتبه امريكا از جمله “سوزان رايس” مشاور امنيت ملی باراک اوباما و “جيمز دابينز” نماينده ويژه امريكا برای افغانستان و پاكستان به افغانستان آمدند تا كرزی را وادار نمايند تا از خواسته‌های خود عقب نشينی كند اما قادر به اين كار نشدند.

اما گويا كرزی می‌دانست كه امريكايی‌ها دست از افغانستان نخواهند كشيد و بارها نيز اين مطلب را اعلام داشت كه امريكا  به اين سادگی از افغانستان خارج نخواهد شد.

البته دولت امریکا باوجود تاکید بر مذاکرات برای امضای پیمان امنیتی با افغانستان، راه هشدار و تهدید را نیز آزمود و اعلام کرد، اگر پیمان امنیتی تا پایان سال 2013 میلادی امضا نشود، این کشور تمام نظامیانش را از افغانستان خارج می‎کند. تهدیدها در حالی مطرح شد که همزمان دابینز در اظهاراتی گفت، امریکا به آسانی از افغانستان دست نخواهد کشید.

حامد کرزی در این مدت اندکی از موضع خود عقب نشینی نکرد، اما امریکا با همه ترفندهای که داشت سرانجام مجبور شد تا در مقابل دولت افغانستان کوتاه بیاید.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *