خشم اسرائیل از پیروزی دیپلماتیک ایران

رژيم اسرائيل با محکوم کردن توافق ايران و ۶ قدرت جهانی بر سر برنامه انرژی هسته‌ای تهران می‌گويد تل آويو خود را به رعايت توافق ژنو ملزم نمیداند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، در بيانيه دفتر بنيامين نتانياهو، نخست وزير رژيم اسرائيل که امروز يکشنبه (۳ قوس) منتشر شد آمده است : اين يک توافق بد است که به ايران آنچه را که مي‌خواست، عطا کرد: لغو بخشی از تحريم‌ها آن هم در حالی که بخش اصلی برنامه انرژی هسته‌ای اين کشور حفظ می‌شود.

اين بيانيه چند ساعت پس از حصول يک توافق موقت بين ايران و ۵ عضو دائم شورای امنيت (انگليس، چين، فرانسه، روسيه و امريکا) به علاوه آلمان صادر شد.

اين توافق که پس از چند روز مذاکرات فشرده در ژنو حاصل شد راه را برای رسيدن به يک راه‌حل نهايی برای مناقشه ده‌ ساله غرب با ايران بر سر برنامه انرژی هسته‌ای تهران هموار می‌کند.

در همين حال وزير امور خارجه رژيم اسرائيل اين توافق موقت را به عنوان “بزرگ‌ترين پيروزی ديپلماتيک” ايران از زمان پيروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ شمسی (۱۹۷۹ ميلادی) توصيف کرد و افزود از آنجايي که تل آويو با يک شرايط جديد مواجه است فارغ از حصول اين توافق “تمامی گزينه‌ها روی ميز باقی می‌ماند.”

وی افزود : ما برای حفاظت از آينده‌مان به طور مستقل نيازمند اتخاذ تصميمات سرنوشت‌ساز هستيم.

يوال استينتيز، وزير اطلاعات رژيم اسرائيل نيز گفت به رغم “نااميدی” تل آويو، اسرائيل به مبارزه خود در راستای برچيدن کامل و حقيقی زيرساخت‌های نظامی ايران از جمله تاسيسات غنی‌سازی اورانيوم و توليد پلوتونيم ادامه خواهد داد.

در همين حال، نفتالی بنت، وزير اقتصاد رژيم اسرائيل نيز روز يکشنبه گفت تل آويو به رعايت اين توافق هسته‌ای پايبند نيست.

بنت افزود : اسرائيل خود را درگير توافق ژنو نمی‌کند، ايران اسرائيل را تهديد میکند و تل آويو حق دارد از خودش دفاع کند.

رژيم اسرائيل که گفته مي شود به عنوان تنها دارنده تسليحات اتمی در منطقه خاورميانه بين ۲۰۰ تا ۴۰۰ کلاهک اتمی در اختيار دارد بارها ایران را به علت برنامه انرژی هسته‌ای اين کشور به حمله نظامی تهديد کرده است. آژانس بين‌المللی انرژی اتمی تاکنون بازرسی‌‌های متعددی را از تاسيسات هسته‌ای ايران به عمل آورده ولی هرگز مدرکی دال بر انحراف برنامه انرژی هسته‌ای ایران به سوی اهداف نظامی به دست نياورده است.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *