120 کشته 4500 زخمی در درگیری های مصر

منابع شفاخانه ها در مصر اعلام کرده اند که در درگيري‌هاي تظاهرکنندگان موافق و مخالف محمد مرسي، رئيس جمهور سابق مصر در سراسر اين کشور دست‌کم ۱۲۰نفر کشته و بيش از ۴۵۰۰ نفر ديگر زخمي شده‌اند.

به گزارش خبرگزای خاورمیانه، این درگيري‌ها پس از آن آغاز شد که طرفداران مرسي روز جمعه (۴ اسد) در منطقه «شهر نصر» در قاهره تجمع کردند و بازگشت وي به قدرت را خواستار شدند.

راهپيمايي‌هاي گسترده‌اي در واکنش به فراخوان جنبش اخوان المسلمين براي برگزاري رويارويي مسالمت آميز بر ضد کودتاي نظامي اخير که مرسي را برکنار کرد در اين کشور صورت گرفت، محمود بديع، رهبر اخوان المسلمين روز پنج شنبه (۳اسد) از مردم مصر خواست به جاده ‌ها بيايند و مشروعيت و آزادي را طلب کنند.

در همين حال گفته مي‌شود ارتش مصر در مقابله با تظاهرکنندگاني که در سراسر اين کشور براي محکوم کردن برکناري مرسي از سوي ارتش به جاده ‌ها آمده بودند از مهمات جنگي استفاده کرد، درگيري‌ها در شهر اسکندريه نيز دست‌کم ۷کشته به جا گذاشت.

طبق اعلام جنبش اخوان المسلمين در پي حمله نيروهاي امنيتي مصر به طرفداران محمد مرسي در قاهره در ساعات ابتدايي روز شنبه (۵اسد) دست‌کم ۳۱ نفر کشته شدند.

جهاد الحداد، سخنگوي اين جنبش با اعلام اين‌که نحوه تيراندازي به معترضان به گونه‌اي بود که به کشته شدن آنان منجر شود افزود معترضان از ناحيه سر و سينه هدف اصابت گلوله قرار گرفتند، معترضان مخالف مرسي نيز در ميدان التحرير قاهره و اطراف کاخ رياست جمهوري تجمع کردند.

محمد ابراهيم، وزير کشور موقت مصر تهديد کرد تحصن اعتراض آميز طرفداران مرسي در قاهره به زودي و به شيوه‌اي قانوني خاتمه خواهد يافت.

حنرال عبدالفتاح السيسي، فرمانده نيروهاي مسلح مصر روز چهارشنبه (۲ اسد) از مردم سراسر اين کشور خواسته بود روز جمعه براي ابراز همبستگي با دولت موقت به خيابان‌ها بيايند.

السيسي در سخناني در يک مراسم نظامي خاطرنشان کرد اين راهپيمايي سراسري به ارتش قدرت خواهد داد تا عليه خشونت و تروريسم که به دنبال سرنگوني محمد مرسي، رئيس جمهور سابق مصر در تاريخ سوم جولاي سراسر اين کشور را فرا گرفته است، مبارزه کند.

خبرگزاري رسمي مصر(منا) روز جمعه گزارش داد مرسي در زندان به سر مي‌برد و سارنوال‌ها در حال بررسي اتهاماتي نظير همدستي وي با جنبش مقاومت فلسطين (حماس) در اجراي حملاتي که به اين گروه نسبت داده مي‌شود و فرار از زندان در جريان انقلاب سال ۲۰۱۱ که به برکناري حسني مبارک از قدرت انجاميد هستند.

اين در حالي است که جهاد الحداد با محکوم کردن اين اتهامات و مضحک دانستن آن‌ها گفته است که اين دستور بازداشت نشانه بازگشت رژيم سابق مبارک است.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *