معترضان برای کناره گیری مرسی از قدرت مهلت تعیین کردند

با گسترش دامنه اعتراضات عليه دولت مصر، مخالفان محمد مرسی رئیس‎جمهور این کشور، تاریخ یازدهم سرطان را به عنوان آخرين مهلت براي کناره‌گيري مرسی از قدرت اعلام کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری خاور میانه، در بيانيه منتشر شده از جانب جنبش تمرد امروز (دوشنبه 10 سرطان) آمده است: ما تا ساعت ۵ بعداز ظهر روز سه‌شنبه، یازدهم سرطان به محمد مرسي مهلت مي‌دهيم که قدرت را ترک کند و به نهادهاي دولتي اجازه دهد که براي برگزاري انتخابات زودهنگام آماده شوند.

روز گذشته یک شنبه قاهره و ديگر شهرهاي بزرگ مصر شاهد تظاهرات بزرگي علیه محمد مرسي و همچنین در حمایت از او بودند.

براساس گزارش‌ها، در این تظاهرات ها از مخالفین و موافقین، هفت نفر کشته و صدها نفر ديگر زخمی شدند.

جنبش مخالف مصر هشدار داده است اگر مرسي تا مهلت تعيين شده استعفا ندهد، معترضان يک کمپاين نافرماني مدني بزرگ را در این کشور آغاز خواهند کرد.

جنبش تمرد همچنين از موسسات دولتي از جمله ارتش، پوليس و قوه قضائيه مصر خواسته است که به طور شفاف با اراده مردم همراه شوند.

اين جنبش درخواست رئيس جمهوري براي گفتگو را رد کرده و گفته است: هيچ جايگزين ديگري براي پايان دادن مسالمت‌آميز قدرت اخوان المسلمين و محمد مرسي، نماينده آن وجود ندارد.

اعتراضات گسترده در در اولين سالگرد مراسم تحليف محمد مرسي به عنوان رئيس جمهور مصر برگزار شد.

مرسي اولين رئيس جمهوري مصر پس از سقوط حسني مبارک است، وی هفته گذشته در يک مصاحبه تلويزيوني اعلام کرده بود که دو قطبي کردن زندگي سياسي کشور، مصر را فلج خواهد کرد.

رئیس‎جمهور مصر اذعان کرده است که وی در طول اولين سال قدرت خود، اشتباهاتي انجام داده است و خواستار آشتي ملي شده و گفته است که برای هم‎‌کاري با مخالفان در جهت اصلاح قانون اساسي، آمادگی دارد.

جبهه نجات ملي، بزرگ‎ترين ائتلاف مخالفان در مصر اين پيشنهاد رئيس جمهور را رد کرده است.

جبهه نجات ملي ادعا کرده است که مرسي، در پذيرش مسئوليت دوقطبي شدن عميق سياسي کشور و مشکلات اقتصادي آن، ناتوان بوده است.

با وجود اين، حاميان مرسي مي‌گويند که رئيس جمهور در حال حاضر مشغول پاک‎سازي نهادهاي مصر از فساد است و نياز به زمان بيشتري براي تحقق بخشيدن به آرمان‌هاي انقلاب دارد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *