نگرانی ها از بی توجهی مردم در برابر ویروس کرونا

با آنکه دولت افغانستان و نهادهای مختلف غیر دولتی در راستای آگاهی دهی از خطرات ویروس کرونا (کوید۱۹) و راه های جلوگیری از آن، برنامه های زیادی را به راه انداخته است و حتی در بسیاری از بخش ها کمپاین خانه به خانه انجام شده است؛ اما با آن هم هنوز بسیاری از مردم بنابر باورهای حاکم، به ساری بودن ویروس باور ندارند و هیچگونه توصیه های صحی را مراعات نمی کنند.

ولایت بغلان در شمال افغانستان که شاهراه ۸ ولایت از آن می گذرد؛ از جمله ولایت هایی است که ۴ رویداد مثبت ویروس کرونا در آن به ثبت رسیده است و احتمال افزایش این رقم مردم و مسوولان را نگران ساخته است.

مسوولان ریاست صحت این ولایت می گویند، با توجه بر سهل انگاری مردم و نپذیرفتن دستورات صحی، آنان نگران روزی هستند که نتوانند برای بیماران این ویروس مکانی برای بستر کردن نیابند.

محب الله حبیب، رئیس صحت عامه ولایت بغلان در گفتگو با خبرگزاری خاورمیانه می گوید، از میان نمونه های گرفته شده از افراد مشکوک، ۴ رویداد آن مثبت و ۷ رویداد دیگر منفی ثابت شده است.

به گفته وی، از میان ۴ رویداد مثبت، ۲ رویداد آن مربوط به افرادی می شود که تجربه سفر به خارج را ندارند و بر اساس تاریخچه به ثبت رسیده از نزد مریض، ویروس در داخل این ولایت به این اشخاص سرایت کرده است.

آقای حبیب می افزاید، مصاب شدن این دو شخص به ویروس کرونا در داخل ولایت، بیانگر آن است که ویروس در بغلان به گردش اجتماعی پرداخته و سبب مصاب شدن شمار زیادی از باشندگان این ولایت شده است که تا هنوز علایم این بیماری بروز نکرده است.

رئیس صحت بغلان به شدت نگران بی توجهی مردم است و می گوید فاجعه بزرگ انسانی به شدت در حال تهدید کردن جان مردم می باشد.

وی از باشندگان این ولایت می خواهد با آنکه در جلوگیری از انتشار این بیماری دیر کرده اند؛ اما با وجود آن هم هنوز فرصت است که با مراعات کردن توصیه های صحی و ماندن در خانه، خود و دیگران را از مرگ نجات دهند.

اما نگرانی عمده در ولایت بغلان، کمبود امکانات برای رسیدگی و تداوی بیماران مبتلا به کرونا است که باعث شیوع ویروس در بین کارمندان و داکتران شفاخانه هایی که بیماران نگهداری می شوند، خواهد شد.

بیشتر بخوانید…

به دلیل گردش اجتماعی ویروس، این نگرانی می تواند به تنها در ولایت بغلان، بلکه در دیگر ولایت های کشور فاجعه ای جبران ناپذیر به بار آورد.

نصرت الله باشنده ولسوالی نهرین این ولایت؛ جایی که یک بیمار مبتلا به کرونا در شفاخانه آن بستری است میگوید، نبود امکانات لازم طبی در شفاخانه آنان را نگران انتشار ویروس به بیرون ساخته است.

وی می گوید که باشندگان این ولسوالی به خواست ادارات دولتی مبنی بر جلوگیری از تجمعات و تردد در بازار بی توجه هستند.

این باشنده بغلان از برگشت مسافران از کشور ایران ابراز نگرانی می کند و می گوید که شماری از افرادی را سراغ دارد که بر علاوه اینکه خود را قرنطینه نکرده اند، حتی در مراسم در میان اجتماع حضور یافته اند.

رئیس صحت عامه بغلان یگانه راه پیروزی در برابری این بیماری کشنده را مراعات کردن حفظ الصحه شخصی و دوری از اجتماع می خواند و می گوید آنان به امکانات درمانی به این بیماران دسترسی ندارند و حتی مراقبت کردن آنان از توان شان خارج است.

شمار مبتلایان ویروس کرونا در افغانستان به ۴۴۴ تن رسیده است و تا کنون ۱۴ بیمار از اثر این بیماری جان باخته است.

مسوولان می گویند، این بیماری در حال گسترش است و احتمال آن می رود که بزودی آمار مبتلایان به این ویروس و جان باخته های آن افزایش چشمگیر یابد.

بابر بیگانه

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *