استاد سیاف: “از جیب ملت کسی کته بخشی نکنه”

عبدالرب رسول سیاف رهبر جهادی افغانستان در محفلی که به مناسبت سومین سالیاد در گذشت مارشال محمد قسیم فهیم دیروز (جمعه ۱۸ حوت) در کابل برگزار شده بود، داکتر عبدالله عبدالله ریس اجرایی حکومت وحدت ملی را مخاطب قرار داده گفت:”پیش از پیش از خاطر خدا از جیب ای ملت کسی کته بخشی نکنه” هر چند که مشخص نساخت این حرف را در باره‌ی کدام “کته بخشی” می‌زند؛ اما ظاهراً هدفش پیش‌کش های اخیر حکومت برای طالبان مسلح بود که بخاطر دست کشیدن از جنگ به آنان پیشنهاد شده است.

همچنان آقای سیاف در بخشی دیگری از صحبت هایش گفت: “پیشکش داشته باشین پیش پرداخته نداشته باشین” این حرف نیز بر می‌گردد به همان پیشکش های حکومت برای طالبان مسلح، تلویحاً او می‌خواست که برای سران حکومت وحدت ملی بفهماند که “پیش پرداخت” قبل از این‌که مخالفان مسلح دولت از جنگ دست بکشند زیان بار است و به نفع مردم افغانستان تمام نمی‌شود.

در ادامه همچنان او این کته بخشی ها را به «کوبیدن میخ ملا نصرالدین» در «داخل حویلی» مشکل ساز دانست. این رهبر پیشین جهادی که پیش از این نیز سخن های تند و جبهه‌گیری روشن در برابر مخالفان مسلح دولت داشته و اقدامات حکومت داشته است این بار باز هم با سخن های کنایه آمیزی در واقع به حکومت فهماند بدون مشوره و سهم مجاهدین تصمیم گیری در باره سرنوشت افغانستان به نفع کشور تمام نمی‌شود.

در حالی‌که چهره‌ی نسبتاً خشمگین داشت با کوبیدن مشت خود بر  سر میز سخنرانی با لهجه منحصر به فردش در ادامه علاوه کرد، بخشیدن منطقه‌ی از خاک کشور برای گروه طالبان مسلح نقطه‌ی امنی نخواهد شد و بلکه منطقه «فساد» خواهد شد.
این بخشی از صحبت آقای سیاف بر می‌گردد به گفته های اخیر گلب‌الدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی که خواهان بخشیدن خاکی از کشور برای طالبان مسلح شد.

این موضع گیری سیاف در برابر حکمتیار، واکنش حزب اسلامی را بر انگیخته است. حشمت الله ارشد یکی از سخنگویان حزب اسلامی ساعتی پس از ختم محفل یابود از در گذشت مارشال فهیم در صفحه فیسبوکش، عبدالرب رسول سیاف را جهادی منزوی و بی نفوذ خوانده است.
وی نوشته است که: “استاد سیاف در سال یکبار موقع میابد تا منحیث یک جهادی منزوی شده و بی نفوذ عقده های درونی، کینه و بخل که سخت آزارش میدهد صرف در چند جملات تکراری که بازاری ندارد بیان کند.”
در میان کف زدن و الله اکبر حاضرین مجلس همچنان وی به جدیت آیتی از سوره حجرات قرآن کریم را تلاوت کرد و ]از فرد معینی[ خواست که «پیش پَزَکی پیش خدا و رسول نکند.

محراب الدین ابراهیمی-خبرنگار زون شمال

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *