درخواست وزیر صحت عامه از مخالفان مسلح

وزیر صحت عامه با آغاز برنامه واکسین پولیو (فلج کودکان) از مخالفان و گروه های مسلح در افغانستان خواست تا برای تطبیق این برنامه، آتش بس کنند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، پروسه واکسین فلج کودکان امروز (۶حمل) از سوی فیروزالدین فیروز، وزیر صحت عامه آغاز شد.

وزیر صحت عامه همزمان با آغاز این برنامه، از مخالفان مسلح خواست تا در مناطق تحت پوشش این برنامه، آتش بس کنند و زمینه را برای محو فلج کودکان در کشور فراهم سازند.

فیروز اظهار داشت که افغانستان به مرحله ریشه کن کردن بیماری فلج کودکان بسیار نزدیک شده و گروه های مسلح نباید با ادمه نبردشان در مناطق تحت پوشش برنامه واکسین، سلامت فرزندان و نسل های آینده را به خطر بیاندازند.

به گفته وی، این برنامه همگانی و ملی است و مخالفان و موافقان دولت را شامل می شود.

فیروز گفت که در اولین مرحله اجرای این طرح در بهار امسال، ۸.۸ میلیون کودک توسط ۶۷ هزار کارمند، واکسین می شوند و ۷.۹ میلیون کودک دیگر نیز با دریافت ویتامین «A» در مقابل بیماری ها مقاوم تر خواهند شد.

وزیر صحت عامه افزود که با ثبت ۳ واقعه فلج کودکان در سه ماه اول سال ۲۰۱۷ میلادی، افغانستان به محو بیماری فلج کودکان بسیار نزدیک شده است.

وی خاطر نشان کرد که در سال ۲۰۱۵ میلادی، ۲۰ واقعه و در سال ۲۰۱۶ میلادی، ۱۳ واقعه فلج کودکان در کشور؛ ثبت شده بود.

بر اساس معلومات فیروز، طرح واکسین فلج کودکان در ۳۱ ولایت به اجرا در می آید و در ۳ ولایت سردسیر بامیان، دایکندی و غور، پس از مساعد شدن هوا، اجرا خواهد شد.

وزیر صحت عامه از علما خواست تا در اجرای طرح واکسین فلج کودکان با این وزارت همکاری کنند.

در عین حال، «ریچارد پیپرکورن»، نماینده سازمان صحت جهانی از دولت و وزارت صحت عامه افغانستان برای تلاش در ریشه کن کردن بیماری فلج کودکان، قدردانی کرده و گفت که این بیماری در ولسوالی های شیگل ولایت کنر و برمل ولایت پکتیا، محدود شده است.

وی گفت که بیماری فلج کودکان نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد کاهش یافته و چشم انداز نابودی این بیماری در افغانستان بسیار روشن است، اما با بازگشت مهاجران از پاکستان، احتمال خطر گسترش دوباره آن، وجود دارد.

پاکستان از جمله کشورهایی است که بیماری فلج کودکان همچنان در آن وجود دارد و سالانه قربانیان زیادی می گیرد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *